Bjørn Heiseldal direktør ved Chat Noir, gleder seg til byens walk of fame blir synlige igjen. Foto: André Kjernsli
Hovedstadens walk of fame er skjult blant restaurantstoler og ølglass. Bymiljøetaten leide ut plassen til TGI Friday's uteservering
Visste du at Oslo har sin egen bortgjemte walk of fame? Når oppgraderingen av Olav V's gate er ferdig i løpet av 2019, blir fotavtrykkene til Dizzie Tunes synlige igjen.
Hovedstaden har en rik revyhistorie. En stor del av denne har blitt skapt på «Katta» eller Chat Noir, som er teaterets egentlige navn. Siden 1920-tallet har scenen vært hjemmescene for noen av landets fremste revyartister.
Til teaterets 75-årsjubileum i 1987, ble det satt ned en rekke fotavtrykk av kjente revystjerner utenfor teaterets inngang. Men de siste 15 årene har fotavtrykkene gått mer eller mindre i glemmeboken. De har vært bortgjemt mellom restaurantbord og mannebein på uteserveringen til TGI Friday's i Klingenberggata.
Kommer til heder og ære igjen
Så hvorfor har disse fotavtrykkene i lang tid vært bortgjemt for teatergjester, byvandrere og turister?
Etter en lang rundtur i kommunale etater, får VårtOslo endelig svar fra bymiljøetaten, som eier fortauet hvor fotavtrykkene er støpt ned.
Annonse
— Bymiljøetaten har leid ut arealet til TGI Friday’s uteservering. Vi var dessverre ikke klar over fotavtrykkene da vi inngikk avtalen, sier presseansvarlig i etaten, Monica T. Olsen.
Etaten planlegger å rehabilitere Olav V’s gate i 2019, og Oslos egen «Walk of fame» kan komme frem i lyset igjen.
— Fotavtrykkene er tatt hensyn til i prosjekteringen og er tenkt bevart og plassert ut på samme sted. Vi vil ta hensyn til at folk skal kunne oppleve avtrykkene ved eventuell utleie av lokalene i framtiden, lover Olsen.
Teaterdirektøren gleder seg stort
Teaterdirektør ved Chat Noir, Bjørn Heiseldal, forteller at teateret har vært i tett dialog med kommunen om å bringe fotavtrykkene tilbake til offentligheten etter rehabiliteringen av gata utenfor.
Han gleder seg stort til at prosjektet kan bli ferdigstilt. — Vi ser fram til at dette blir realisert, og tror at det blir veldig bra for teateret. Måtte det skje fort, sier Heiseldal.
Han synes det er trist, men også litt bra, at fotavtrykkene har vært borte fra rampelyset de siste årene.
— Dessverre har de vært lite synlig. Men det har også egentlig vært bra fordi de er en utfordring rent sikkerhetsmessig for publikum å trå over. De er støpt uten særlig finesse i betong, og er noe av en snublefelle når mange skal passere forbi samtidig, påpeker Heiseldal.