Den ivrige syklisten Jan Bøhler er 1. kandidat for Sp i Oslo ved stortingsvalget. Nå sier partileder Trygve Slagsvold Vedum at partiet skal stanse de fossifrie sonene Sp stemte for i bystyret.
Foto: Berit Roald / NTB
Trygve Slagsvold Vedum lover å stanse fossilfrie soner - selv om Sp stemte for det i bystyret
Da Oslo-politikerne i bystyret stemte for soner uten bensin- og dieselbiler var Senterpartiet med på laget. Men nå lover Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum å stanse nullutslippssonene hvis partiet kommer i regjering.
Et flertall i bystyret, inkludert Senterpartiets representant Bjørg Sandkjær, gikk i mai i fjor inn for et forsøk der det gjennomføres forsøk med nullutslipssoner i Oslo. Altså at man får deler av byen der bensin- og dieselbiler ikke kan kjøre.
Men nå kommer et nytt valgløfte fra Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum, som sier han vil stanse nullutslippssoner i Oslo og Bergen om partiet får regjeringsmakt.
57 prosent Ap-velgere mot sonene
— Regjeringen har ikke klart å legge fram ett argument der de viser hvilken klimaeffekt dette faktisk har. Jeg tror det er ødeleggende for klimapolitikken når symboler blir viktigere enn reelle og gode tiltak, sier Vedum til Aftenposten.
Men en måling utført av Ipsos for Gjensidige blant bilister, viser klar motstand mot forslaget om å forby bensin- og dieselbiler i Oslo og Bergen, skriver avisen.
Av de 4.223 personene som er spurt, har 84 prosent oppgitt at de kjører bil jevnlig. Svarene viser at blant alle partiers velgere unntatt MDGs er det flertall mot forbud om å kjøre bensin- eller dieselbil i byer.
Venstres velgere er delt på midten. 57 prosent av dem som har tenkt å stemme Ap svarer at de er helt eller delvis uenig. Blant Frps og Sps sympatisører sier hele 80 prosent at de er uenig.
— For mange kjøper fossile biler
Blant Høyres, KrFs, og Venstres velgere er henholdsvis 72, 64 og 36 prosent mot. Men blant MDGs velgere er 64 prosent for fossilfrie soner og bare 21 prosent er mot.
Innføring av nullutslippssoner betyr at det i enkelte gater eller områder i byene kan bli forbudt å kjøre biler som slipper ut CO2. Kun utslippsfrie biler vil slippe til på veiene.
– Vi tror dette kan være et bra virkemiddel for å få fart i omstillingen av kjøretøyparken, særlig blant næringsdrivende. Vi ser at det fortsatt går for tregt med omstillingen til for eksempel elvarebiler. Det er fortsatt altfor mange som kjøper fossile varebiler, sa klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) tidligere i år.