Ruseløkka-elevene utenfor Rådhuset. De har fått ny skole og med det en bilvei som går kloss opp i den åpne skolegården.

Ruseløkka-elever er lei av å ikke bli hørt og marsjerte til Rådhuset: - Nå vil vi ha trygg skolegård!

Inne i Rådhuset kjeklet bystyrepolitikerne om trygging av skoleveier. Utenfor demonstrerte Ruseløkka-elever og foreldre som er lei av å ikke bli hørt. De har i lang tid bedt om tryggere skolegård og vil ha Ruseløkkveien stengt for godt.

Publisert

Allerede mens nye Ruseløkka skole var under bygging forsøkte foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) å få stengt gaten som går kloss opp i den nye, åpne skolegården. Med seg på laget fikk de flertallet av partiene i Frogner bydelsutvalg.

Så har ingen hørt noe mer. Fra Oslo rådhus har det vært helt tyst. Selv om bydelspolitikerne har bedt byrådet om å utrede stenging av Ruseløkkveien.

— Må velge mellom barn eller biler

Onsdag hadde barn og foreldre ved Ruseløkka skole fått nok. Sammen med naboer og bydelspolitikere marsjerte de til Rådhuset og demonstrerte utenfor bystyrets møte.

Før avmarsj til Rådhuset var det ingen tvil om engasjementet hos Ruseløkka-elevene.

— Her må det velges mellom biler eller barn, sa lokalpolitiker Tore Wilken Nitter Walaker (V) i Frogner bydelsutvalg til VårtOslo i vår.

Siden den gang har hverken foreldre, barn eller bydelspolitikerne hørt noe fra byrådet, som er blitt bedt om å vurdere en stenging av Ruseløkkveien. Venstre i bystyret har også fremmet et forslag om stenging av Ruseløkkveien. Den saken ligger også fortsatt til behandling hos Ap/SV/MDG-byrådet.

Ruseløkkveiens tverrgate, Løkkeveien, er prøvestengt for all trafikk. Men Ruseløkkveien, som går kloss inntil den åpne skolegården ved nye Ruseløkka skole, var kun stengt da skolen ble bygget. Så ble den gjenåpnet da skolen ble fylt av barn.

Næringslivsgigant vil også ha stenging

— Skoleelevene fortjener å ha en skolegård uten biler tett opp til seg. Det er nesten en fullføring av en hjertesone hvis vi får stengt Ruseløkkveien, sier Venstre-politiker Tore Wilken Nitter Walaker og har med seg både Ap, SV og MDG i bydelsutvalget.

Nicolay Lange-Nielsen (MDG) og Bjarne Lagesen (Ap) viser hva de mener med at stenging av Ruseløkkveien ved skolen kan bli en tilnærmet bilfri akse til baksiden av Aker Brygge og Filipstad.

Nå får også Ruseløkka-elevene og foreldrene drahjelp fra litt uventet hold. Næringslivsgiganten Storebrand eier byggene vis-a-vis skolen og ønsker også å stenge Ruseløkkveien.

I tillegg har bank- og forsikringsselskapet sine kontorer på baksiden av Aker Brygge, mot Filipstad. Der ønsker Storebrand å splitte bygget og skape en bilfri passasje med grøntområder helt ut på Filipstad.

Nylig møtte Storebrand bystyrets byutviklingsutvalg og la frem planer for hvordan veien kan stenges for biltrafikk og bli en akse mellom Vika terrasse, forbi Ruseløkka skole og helt ned til Filipstad. Et område der Oslos største byutviklingsprosjekt er på trappene.

— Tilnærmet bilfri akse til Filipstad

I bydelen er som nevnt både Ap, SV, MDG og Venstre for en stenging av Ruseløkkveien. Fra før av er Løkkeveien blitt prøvestengt i en periode som skal vare i fire år. Det betyr at Ruseløkkveien ikke har like stor betydning for trafikkavvikling av biler, mener lokalpolitikerne.

— Å gjøre om Ruseløkkveien til gang- og sykkelvei vil også skape en tilnærmet bilfri akse nedover mot Filipstad, sa bydelspolitiker Nicolay Lange-Nielsen (MDG) til VårtOslo i mai.

Han fikk støtte av Arbeiderpartiets BU-medlem Bjarne Lagesen.

— Ved å gjennomføre dette vil Ruseløkkveien bli en sammenhengende gågate med flere muligheter enn gaten har i dag. Vi kan samtidig legge til rette for benker og andre løsninger til aktiviteter som bydelens innbyggere kan bruke i fritiden sin, sa Lagesen.

Powered by Labrador CMS