For hver vintersesong fører forsikringsselskapet If
statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler hadde ved skadetaksering.
Tallene som nå er lagt frem baserer seg på slik taksering av 16.000
If-forsikrede biler vinteren 2022/2023.
Bortsett fra nord i landet samt på Svalbard, er det flest kjøretøy
med vinterdekk uten pigger som ender opp med skadd bil. I Oslo er på sin side
andelen langt mer dominerende enn i resten av landet med en andel på 89,7 prosent.
Kanskje er det også naturlig med tanke på at
Oslo, i likhet med et knippe andre befolkningsrike byer her i landet, av miljøhensyn
har piggdekkgebyr som krever at du har piggdekkoblat i vintersesongen, nå gjeldende
fra 1. november til 7. april.
Blir du tatt uten oblat, vanker et tilleggsgebyr på
750 kroner.
Annonse
Andelen skadde biler med sommerdekk er i hovedstaden lavere
enn landsgjennomsnittet på 5,8 prosent med 4,6 prosent.
– Flesteparten av skadene skjer ved
første snøfall, men også langt senere på vinteren er det en god del biler med
sommerdekk involvert i ulykker. Her er det store ulikheter mellom fylkene
hvordan bilene er skodd, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i
forsikringsselskapet If i en pressemelding.
– Mange drøyer dessverre for lenge med
hjulskift for vinterføre. Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter
på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at
bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er ditt ansvar som
bilfører å gjøre vurderingen, fortsetter Clementz.
If-kommunikasjonssjefen understreker at
dekk som ikke er tilpasset føret, kan føre til reaksjon fra politiet, i
tillegg til at du risikerer å måtte betale en større eller mindre del av
regningen selv i skadetilfeller.