«The Sleeper» forsvinner til fordel for byggingen i Hollenderkvartalet. Kurator for kunstverket synes at det er helt ålreit.
— «The Sleeper» tok bare fem dager å male og vi kjente jo til at det forelå planer for å utvikle tomta. Jeg traff ganske bra da jeg den gang gjettet at verket ville leve i tre år. Infill har jo blitt populært. Det var likevel verdt å gjøre, sier Viktor Rakov Gjengaar i Urban Samtidskunst.
Veggen i Schweigaards gate
Tittel: The Sleeper Oppført: 2014 Kunstnere: Etam Cru Prosjektgiver: Områdeløft Tøyen Kurator: Urban Samtidskunst Sted: Schweigaards gate 48 Bydel: Gamle Oslo
Innfyllingen av nybyggene i Hollenderkvartalet skal ferdigstilles neste år. Arbeidet er i full gang og alle leilighetene er allerede solgt. Gjengaar forteller at når maleriene oppføres på vegger som vender ut mot parkeringsplasser eller åpne plasser som her, så vet de at verkene kan forsvinne.
Sett av svært mange
— Tradisjonelt lager man vel skulpturer i stein og bronse, og maler med oljemaling for at kunsten skal leve nesten inn i det uendelige. Men det er litt gammeldags slik jeg ser det. Vi kommer fra en bakgrunn hvor kunstverket typisk forsvinner fort og hvor fotografiet er den eneste dokumentasjonen som varer, sier han.
Annonse
Gjengaar mener at veggen har hatt en fantastisk eksponering siden den vender ut mot Schweigaards gate med alle sine fotgjengere, biler, busser, trikker og ikke minst at mange ser den fra toget.
— Man kan jo bare gjette hvor mange tusen som ser maleriet hver dag. Bildet vil leve videre på nettet uansett. Og maleriet skal ikke rives, tror jeg. Tipper det bare dekkes til. Kanskje blir det gravd frem igjen om hundre år, sier Gjengaar.
— Alt er flyktig, særlig i en dynamisk bydel som Gamle Oslo.
Tolk kunsten selv
Polske Etam Cru består av Sainer og Bezt. Begge jobber også solo. Sainers verk minner gjerne om grafiske romaner, mens Bezt maler med sterke farver og i en noe mer realistisk stil.
Kunstnerduoen fra Łódź er store internasjonalt og har dekorert mange vegger med sine klare farver over hele verden. De har malerier oppført på enorme flater, for eksempel har de fylt vegger på tietasjers bygninger.
Etam Cru skildrer ofte ekte mennesker og objekter i en gjerne surrealistisk, uventet kontekst. Den lille guttens tannpuss i Schweigaards gate har ingen strengt definert betydning.
— Jeg liker generelt ikke å snakke om arbeidene mine. Jeg foretrekker at folk tolker dem selv, skriver Sainer i en hyggelig e-post til VårtOslo.