Skal tungtransportaktørene velge elektrisk i fremtiden, er de avhengig av bedre lademuligheter. Derfor er det viktig med ladestasjoner som er spesielt tilpasset tunge kjøretøy.Foto: Klimaetaten
Oslo kommune gir 25 millioner i støtte til hurtigladere for lastebiler
28 nye hurtigladere skal bygges for lastebiler og busser i Oslo. Prosjektene som har fått klimatilskudd for tunge kjøretøy ligger på Rommen, Alnabru og Åsland helt sør i bydel Søndre Nordstrand.
Mobilitet står for over halvparten av klimagassutslippene i Oslo. Skal byen lykkes med å nå målet om en utslippsfri by innen 2030 må vare- og nyttetransporten over på strøm eller biogass.
Klima- og energifondet opprettet derfor i 2022 en konkurransebasert tilskuddsordning for å sikre lademuligheter til flere langs veien. I ordningen Offentlig tilgjengelig hurtiglading for tunge kjøretøy kan søkerne få støtte på inntil 80 prosent av kostnadene.
– Skal tungtransportaktørene velge elektrisk i fremtiden, er de avhengig av bedre lademuligheter. Derfor er det positivt og viktig at så mange ønsker å bygge ladestasjoner som er spesielt tilpasset tunge kjøretøy, og dermed bidra til at også lastebilene kan ta steget over til å bli utslippsfrie, sier Petter Nergård Christiansen, transportrådgiver i klimaetaten, i en pressemelding.
28 nye hurtigladere kommer
– Tungtransporten står på terskelen til å bli elektrisk, men mangel på ladestasjoner for lastebiler er et stort hinder. Vi kan ende i en floke hvor bedriftene ikke investerer i elektriske lastebiler fordi de ikke får lade langs veien, og ingen vil bygge ladestasjoner hvis det ikke er elektriske lastebiler på veiene. Da må kommunen trå til for å løse floka, og vi gir økonomisk støtte til bedrifter som vil bygge offentlig tilgjengelige ladestasjoner. Jeg glad for at vi nå kan komme et stort skritt nærmere utslippsfri tungtransport i Oslo, sier Sirin Hellvin Stav, byråd for miljø og samferdsel.
Annonse
Prosjektene som har fått klimatilskudd til hurtigladere for tunge kjøretøy ligger på Rommen, Alnabru og Åsland helt sør i bydel Søndre Nordstrand.
Offentlig tilgjengelige og døgnåpne
De nye ladestasjonene vil, sammen med ladestasjonen for tunge kjøretøy på Filipstad og den kommende på Grønlikaia, danne et nettverk av hurtigladere for tunge kjøretøy fordelt på ulike steder i Oslo. Alle hurtigladerne er klargjort til minst 350 kW og vil være offentlig tilgjengelige og døgnåpne.
– Ladestasjonene er plassert nærme hovedfartsårer i Oslo, som var et viktig kriterium i vurderingen. Det er også gøy at Oslo nå får tre veldig ulike ladestasjoner for tunge kjøretøy. En på en eksisterende Shell-stasjon mens en annen er på en kommende døgnhvileplass. Den siste er på en tomt som i dag brukes til vareleveranser med tunge kjøretøy og lagring av industrielt utstyr, sier klimarådgiver Bergljot Tjønn i klimaetaten.