Thomas Skogmo
Butikksjef Thomas Skogmo foran noen av pakkene som venter på å bi hentet av kundene på Meny Løren. Foto: Anders Høilund

Folk på Løren har post i butikk hos Meny. Men måtte fire kilometer til Haraldrud for å få PostNord-pakker

PostNord-pakker som skulle til folk på Løren ble i stedet levert på Haraldrud. Det ble en god times spasertur frem og tilbake for Løren-folk som skulle hente pakkene sine.

For en stund siden skrev Løren-beboer Anne Gude følgende innlegg på en lokal Facebook-gruppe:

«Hei! Jeg sliter med pakkelevering via PostNord. Bor i Krydderhagen, og om jeg skriver mitt faktiske postnummer (0579) ender pakkene opp på Haraldrud i nærheten av Alnabru, som tar 35 minutter å gå til. Fikk beskjed av PostNord om å bruke postnummer 0585 for å få pakker levert på Meny Løren. Men da jeg gjorde det, fikk visst Meny Løren levert for mye fra PostNord og sendte alt videre til Haraldrud (og ikke for eksempel Joker Hasle, som er nærmere) grunnet liten kapasitet. Damen på kundeservice sa at alt ble videresendt til Haraldrud fordi det er billigere for dem, og at jeg evt. kan betale 59 kroner for å få pakken videresendt. Noen som har slitt med det samme? Det er alt for få utleveringssteder på Løren, og flere av postnummerne sender pakker til feil hentestasjon. Og kundeservice hos PostNord har helt glemt at de faktisk skal yte service til kundene sine…».

Anne Gude
Ordet pakketur fikk en ny betydning for Anne Gude på Løren, da hun måtte hente pakkene fra PostNord på Haraldrud. Foto: Privat

— Jeg har gått inn på PostNords nettside og valgt Meny Løren som foretrukket leveringssted, men det virker ikke som om valget har noen funksjon. Det er alt for få utleveringssteder på Løren, og flere av postnummerne sender pakker til helt feil hentestasjon, sier en frustrert Gude til VårtOslo.

Lett å forstå kundenes frustrasjon

Også Meny på Løren har vært frustrerte, men prøver nå å møte strømmen av kunder:

— Vi er den eneste butikken på Løren som tar i mot post, og vi tar i mot ekstremt mange pakker. I en periode etter sommeren begynte også PostNord å levere her, i tillegg til pakkene vi fikk fra Posten. Vi hadde ikke nok kapasitet, og måtte dessverre be PostNord om å ta tilbake en pall med pakker. Men at de valgte å levere den på Haraldrud var ikke vårt valg. Sett fra en kundes perspektiv er det lett å forstå at de reagerer når slikt skjer, sier butikksjef Thomas Skogmo hos Meny Løren.

Meny Løren
Posten-kunder til venstre, PostNord til høyre og tipping i midten. Meny på Løren har måtte omorganisere pakkeutleveringen og utvide lagerplassen for å kunne yte kundene service. Foto: Anders Høilund

— Nå har vi bygd om, har større lagringsplass og har valgt å bruke mer lønnsressurser på postpakkene. Selv om vi har mange pakker, kan vi også ta i mot pakkene fra PostNord. Rett før helga er det generelt et rush av kunder som vil hente pakkene sine. Da forsøker vi å ha ekstra bemanning hos pakkeutleveringen, sier Skogmo.

Løren og Hasle øker mest

Befolkningsøkningen på Hasle og Løren har vært på hele 42 prosent siden 2001. Gjennomsnittet for Oslo ligger på 9,9 prosent i følge Statistisk sentralbyrå.

— Første dagen vi fikk levering fra PostNord kom det fire pakker, og det går jo greit, men allerede etter tre-fire dager var det mange hundre. Da måtte vi gjøre noe med hele butikken for å skaffe lagringsplass, forteller Skogmo videre.

Tidligere var pakkeutleveringen i butikken, slik at køen der kom i veien for folk som køet i kassene. Skogmo er fornøyd med at de har klart å bygge om pakkelageret.

— Det er for tiden ingen butikker i nærheten som kan ha post i butikk. Kiwi vil ikke ha, og det er klart at det er en ekstra belastning. Vi ser det som en service til de handlende. De som henter og sender pakker her, handler gjerne også, sier Skogmo.

Rundt to tusen pakker går over disken hos Meny Løren i uka. ca. fem hundre av disse kommer fra PostNord. Foto: Anders Høilund

— PostNord vil vurdere nye løsninger

— Vi har mye pakker som går til Meny Løren, og kapasiteten der ble utvidet nå i september. Hvilke pakker som går dit og ikke, kan det være flere årsaker til. I utgangspunktet skal våre anbefalte utleveringssteder ovenfor avsendere være knyttet til kjøpers postnummeradresse og være den nærmeste, justert for andre faktorer, som kapasitet, bussruter og bomstasjoner, skriver kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen hos PostNord til VårtOslo.

— Angående etablering av nye utleveringssteder vurderer vi dette løpende ut fra volumer, eksisterende kapasitet og tilgjengelige alternativer. Ved økte volumer på grunn av flere beboere i et bestemt område, kan det bli behov for å etablere nye utleveringssteder, skriver kommunikasjonssjefen.

Thorvaldsen opplyser at Postnord leverer ut rundt 50.000 pakker ukentlig i Oslo.

LES OGSÅ: Da Lørenhallen, eller Lauern var kino

Luftlinje bestemmer utleveringssted

— PostNord sier de bruker luftlinjen for å bestemme utleveringsstedet. Merkelig da at jeg får pakken levert på Haraldrud, det er definitivt ikke nærmere i luftlinje enn Joker Hasle. Rart også at deres egne systemer har fem andre forslag til leveringssted når jeg søker på mitt postnummer på deres sider og at Haraldrud ikke er blant dem, sier Anne Gude fra Løren.

— Jeg tror de kan ha utvidet for fort og sliter med systemer som ikke fungerer optimalt, samt har et manko på utleveringssteder, tror hun.

Joker Hasle ligger i St. Jørgens vei på Hovin, rundt tjue minutters gange fra Løren.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer