Elbiler parkerer gratis selv der det er beboerparkering. Elbileier Anders Horn på Kampen frykter at de få lokale ladestasjonene okkuperes av nye elbilpendlere.
Beboere må betale 3000 kroner per år for å parkere i deres bydel med det nye systemet for beboerparkering som rulles ut til bydel etter bydel. Nesten alle andre må betale inntil 129 kroner per døgn for å parkere i disse områdene.
Har man elbil får man likevel parkere gratis, fordi elbiler parkerer gratis på kommunale plasser. Med andre ord får eiere av elbiler parkere gratis på plassene som beboere uten elbil må betale 3000 kroner for, og som alle andre må betale opp til 129 kroner per døgn for.
I tillegg er det slik at man ikke trenger å bo i bydelen for å parkere gratis hvis man har elbil. For Anders Horn på Kampen i bydel Gamle Oslo, hvor beboerparkering innføres om et par måneder, er dette en særdeles dårlig idé.
— Det er veldig, veldig lett å se for seg konsekvensene av dette: Et stort antall dagpendlere som går over til elbil. Dermed er problemet omtrent like stort som før beboerparkering ble innført, skriver den engasjerte Kampen-mannen i et innlegg på Facebook.
Annonse
Frykter okkuperte ladestasjoner
— For de som har elbil, og som bor i byen, er dette ganske krise. Jo flere tilreisende elbiler, jo større kamp om de ganske få ladestasjonene som finnes. Da kommer det folk klokka halv åtte om morran og kobler til elbilen, og så okkuperer de plassen hele dagen fram til ettermiddagsrushet – helt uavhengig av om de faktisk lader eller ei, skriver Horn.
Horn og familien, som selv venter på levering av en elbil de nettopp har kjøpt, skriver at det kun er seks ladestasjoner på Kampen, eller noen flere medregnet ladestasjoner på Ensjø. I tillegg er alle sammen allerede opptatt "stort sett hele tida", ifølge Kampen-beboeren.
— Jeg veit at byrådet satser massivt på utbygging av nye punkter, og det er veldig bra, men jeg er redd det blir for lite for seint når man på denne måten stimulerer til massiv elbilpendling med gratis parkering i boområdene.
Vil at elbilister skal betale
Selv om Horn er i ferd med å bli elbilist selv, mener han at løsningen er å fjerne elbilistenes rett til å parkere gratis på beboerparkeringene.
— Det raskeste, viktigste og enkleste tiltaket man kan sette inn, er å innføre betalingsplikt også for elbiler i områder med beboerparkering. Samme pris som for fossilbiler. Det er helt rimelig at også vi som kjører elbil betaler for å parkere – vi tar opp like mye plass som en fossilbil. Og det er helt rimelig at også vi betaler 3000 kr/år for å ha beboerparkering, skriver han.
— Det neste man kan/bør vurdere, er å innføre avgift for å stå på elbilplass uten å lade. Jeg antar at det er en litt tyngre materie, men selvsagt teknisk gjennomførbart.
— Allerede i dag er de fire ladestasjonene i Skedsmogata magneter for dagpendlere som tar banen videre fra Ensjø. Dette er sikkert ulikt i ulike bydeler, men her på Kampen står vi igjen med de to plassene i Bøgata til lading på dagtid. Det er rett og slett alt for lite.
— De rødgrønne må rydde opp
På grunn av muligheten for at det blir vanskelig for lokale elbilister å finne ledig ladeplass, hevder han at dagens regime er det motsatte av god elbilpolitikk selv om intensjonen er nettopp å motivere til bruk av elbil.
— Dette er de rødgrønne i bystyret nødt til å rydde opp i – beboerparkering er allerede rullet ut i dele av byen, og gjelder snart alle sentrale boområder. Det er *ikke* god miljøpolitikk å gjøre det umulig for sentrumsboere å ha elbil!
De rødgrønne er skeptiske selv
I innlegget tagger Horn flere politikere på venstresiden i Oslo-politikken, inkludert elbilist og Arbeiderpartiets fraksjonsleder i samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret, Andreas Halse. Han svarer Horn i kommentarfeltet under innlegget.
Ifølge Halse er de styrende byrådskameratene Arbeiderpartiet, Miljøpartiet de Grønne og SV, i tillegg til Rødt og Venstre, obs på problematikken.
— Jeg er for så vidt enig at det er fair at vi elbilister også betaler. Vi er klar over problemet, skriver Halse i kommentarfeltet.
Lover tiltak når det blir for mange elbiler
Han trekker frem merknaden samferdsels- og miljøkomiteen la inn i saken da de behandlet parkeringssatsene i oktober:
"Komiteens flertall, medlemmene fra A, MDG, V, SV og R ber byrådet være spesielt oppmerksom på ordningen med gratis parkering for elbiler i beboerparkeringsområdene. Beboerparkeringen kan bli undergravd hvis det blir mye fremmedparkering med elbil."
I en artikkel i Aftenposten legger han til at byrådet skal følge med på utviklingen. – På et tidspunkt er det helt naturlig at vi må fase ut denne muligheten. Åpenbart når det blir flere elbiler, men vi har ikke eksakt dato for det ennå, sier Halse til Aftenposten.
Sjåfører kan få varsel når bilen er ladet
Halse er også positiv til tanken om å innføre avgift for de som lar elbilen stå på en ladeplass etter at bilen er ladet.
— Det for så vidt ikke så teknisk vanskelig heller. Med unntak av de eldste stolpene har alle ladestolpene kontinuerlig kommunikasjon med en sentral. Det betyr at man relativt lett kan utvikle en løsning som varsler brukeren om at bilen er ladet, og at taksameteret begynner å løpe, skriver Halse i kommentarfeltet.
Så gjenstår det å se om den fryktede flommen av elbiler materialiserer seg, og om politikerne isåfall tar tak og fjerner gratis parkering for elbiler på plasser for beboerparkering.
Ni bydeler får beboerparkering
I løpet av 2017 og 2018 innføres beboerparkering i ni bydeler i Oslo; Bydel Frogner (Unntatt Bygdøy), St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka (innenfor ring 2), Sagene og enkelte gater i Bydel Ullern, Nordre Aker, Alna, Stovner.
Beboerparkering har allerede blitt innført noen av disse stedene. Til sammen vil rundt 20 000 tidligere gratis P-plasser avgiftsbelegges når beboerparkering innføres.
Omtrentlig dato for innføring av beboerparkering i de ulike bydelene ser du her.