Beate Folkestad Habhab fra MDG stilte seg bak det enstemmige vedtaket i St. Hanshaugen bydelsutvalg.

Beboere, handelsstand, lokalpolitikere, Sporveien og bymiljøetaten er alle enige om løsning for Thereses gate. Nå er det opp til bystyret

Publisert

Bydelsutvalget på St. Hanshaugen gikk i går enstemmig inn for bymiljøetatens forslag til løsning for Thereses gate. Men vedtaket bryter med bystyrets vedtak av 1. mars.

Med enigheten i gårsdagens bydelsutvalgsmøte kan den langvarige striden rundt Thereses gate endelig finne sin løsning. I det siste har tegnene sett stadig lysere ut for beboere og butikker i gata.

Fra før har bystyret fjernet seg fra den tidligere planen om en sykkelvei i Thereses gate. Bystyret har også slått fast at antallet parkeringsplasser til handel og varelevering skal opprettholdes som i dag.

Miljøfortau i sola

På ett viktig punkt skilte vedtaket fra bydelsutvalget seg fra bystyrets vedtak av 1. mars Bydelsutvalget ønsker nemlig å legge miljøfortauet på solsiden, det vil si den østre siden av gaten. Det betyr at parkeringslommene må ligge på den andre, vestre siden. Bydelsutvalget har bare en rådgivende rolle i denne saken, men håper likevel at bystyret vil lytte til lokalsamfunnet og snu, slik at miljøfortauet vil befinne seg i sola, ikke i skyggen.

Slik, med brede parkerings- og vareleveringslommer på vestsiden av gaten, kan Thereses gate komme til å se ut fremover.

– Denne striden har vært hard. Nå fikk vi et vedtak som også Miljøpartiet de Grønne kunne støtte. Det er bra. Blir gaten slik vi tror, så blir den flott, sier Eivind S. Bergmann, innehaver av Adamstuen antikvariat.

Bergmann og de lokale interessene ønsker at parkeringsplassene fordeles i hele gaten og at gaten forskjønnes.

Blir ikke noen sykkelvei

– Jeg håper at alle kan leve med dette forslaget og tenker at det burde være en formalitet å få bystyret til å banke det gjennom. Det stemmer at en følge av vedtaket er at det ikke blir sykkelvei i Thereses gate, sier Margrethe Gustavsen, representant for SV i St. Hanshaugen bydelsutvalg.

Det siste synes hun er helt greit.

– Thereses gate er en gate med trikk og mye trafikk. Bilene er ofte hensynsløse og oppfatter seg selv som hovedtrafikanter, så vi synes ikke potensialet for syklister er så stort her. SV ønsker heller sykkelvei i parallellgaten, Sofies gate, sier Gustavsen.

Vedtaket viser vei

Rundt 15 personer var møtt opp utenfra på møtet. Blant dem var næringspolitisk direktør i Oslo Handelsstands forening, Jon Anders Henriksen, som var strålende fornøyd med vedtaket.

– Denne saken har tatt alt for lang tid, men måten den er løst på nå, viser vei for lignende konflikter andre steder i byen, mente han.

Powered by Labrador CMS