Oljefilm, såkalt blushine, har lekket utenfor lensene rundt den havarerte båten. Her fra tirsdag formiddag.Foto: Hans Kristian Riise / Oslo Havn
Her ligger charterbåten på 70 fot på 6 meters dyp etter å ha sunket foran øynene på brannmannskapet – nå advares badere i området
Brannbåten «Redningen» sitt mannskap fikk seg litt av en overraskelse søndag da båten som var forankret like bak dem begynte å synke. Nå må brannvesenet håndtere lekkasjen fra båten med om lag 3000 liter diesel om bord.
– Det er ikke ofte våre mannskaper er så nærme en
hendelse som det vi var i går, innledet Oslo brann- og redningsetat (OBRE) i et
innlegg i sosiale medier mandag.
Det var på formiddagen dagen før, på søndag,
mannskapet på brannbåten «Redningen» kom uvanlig tett på dramatikken før
brannvesenet var varslet og selv ble de som måtte melde ifra til 110-sentralen.
– Vi hadde dykkere fra Sentrum brannstasjon i
vannet få minutter senere. Det var uvisst om noen var i båten når den gikk ned,
derfor besto førsteinnsatsen av å finne ut om noen var om bord, fortsetter
etaten i sitt innlegg.
Annonse
Båten på 70 fot lå på 6 meters dyp og var i
bevegelse, og det ble jobbet med å stabilisere båten da dykkere ble sendt ned
for å gjennomsøke den. Til alt hell var det ingen om bord. Charterbåten viste
seg å være under oppussing da den sank.
3000 liter diesel
Selv om ingen folk kom til skade, måtte det
likevel settes inn solid innsats som tiltak mot olje- og dieselutslipp. I båten
var det om lag 3000 liter diesel og en mindre mengde olje.
– Heldigvis hadde vi lenser og absorberende bark til utslippet bare noen
meter unna havaristen. På det meste var 21 mannskaper involvert i hendelsen, og
mannskaper fra Sentrum brannstasjon har vært innom for å sjekke lenser gjennom
natten, het det fra OBRE om søndagens hendelse.
– Det er god effekt på våre absorberende lenser,
og per nå ser det ut som om utslippet er under kontroll. Det vil kunne oppleves
noe diesellukt i området ved Vippetangen i tiden fremover, fastslo etaten mandag.
Oljefilm utenfor innlenset område
Kommunikasjonssjef Sigurd Folgerø Dalen i Oslo
brann- og redningsetat opplyser tirsdag imidlertid at det er oppdaget oljefilm, eller
såkalt blueshine, utenfor lensene ved havaristen.
– Det jobbes nå med utskiftning og
oppgradering av lenser, samt en intensivering av arbeidet med å suge opp
forurensningen i lensene. Årsaken til smitte utover innlenset område tilskrives
en kombinasjon av mengden utslipp fra havarist, vær og vind, og redusert
overvåkning av lensene gjennom natten, forklarer han i en pressemelding.
Oljefilmen vil kunne være å se på
avveie utenfor lensene i området rundt Vippetangen og Langkaia mot Operaen, ifølge brannvesenet.
Fraråder bading
– Bymiljøetaten har varslet
forvaltning av badstu- og badeanlegg i området. På generelt grunnlag frarådes
bading direkte i blueshine. Den enkelte virksomhet gjør selv en lokal vurdering
med tanke på dette. Blueshine på avveie vil basert på vær og vind fordampe,
legger han til.
– Sammen med gode kolleger i Oslo
Havn, bymiljøetaten og Kystverket, med bistand fra Asker og Bærum brann og
redning, fortsetter arbeidet med skadeforebygging og oppfølging av båteier og
eiers forsikringsselskap i forbindelse med en bergingsplan for å få hevet båten,
sier Folgerø Dalen.
Ber folk utvise båtvett
Til VårtOslo opplyser Folgerø Dalen at det
foreløpig er for tidlig å kunne konkludere eller peke på punkter for andre å ta
lærdom av etter denne isolerte hendelsen.
Med båtsesongen for døren, understreker kommunikasjonssjefen
imidlertid at det er naturlig å minne alle som ferdes på sjøen på
generell basis om å utvise sjøvett samt benytte redningsvest.
Kommunikasjonssjefen
oppfordrer for øvrig båtfolk til å forebygge risikoen for, og konsekvensen av
brann om bord i båt.
Råd om brannsikkerhet i båt:
Monter røykvarsler og test den jevnlig.
Ha slokkeutstyr lett tilgjengelig.
Lag en plan for evakuering, øv på planen. Sørg for ryddige rømningsveier.
Sørg for sikker oppbevaring av brannfarlige stoffer. Unngå søl.
Sjekk at det ikke er lekkasjer i motorrom, slanger og koblinger.
Vedlikehold gassapparater, slanger og koblinger.
Monter gassvarsler og pass opp for kullosforgiftning.
Bruk elektriske apparater riktig og sørg for at det elektriske anlegget er montert riktig og blir vedlikeholdt av fagfolk.
For drøyt to uker
siden ble det observert forurensede overflateflak i indre havnebasseng og ut mot
Hovedøya og Bleikøya.
Utover at brigadesjef
Trond Harald Hansen sist onsdag bekreftet overfor VårtOslo at det dreier seg om
en diesellekkasje, har ikke kilden til utslippet her blitt funnet.
– Det er jobbet
bredt med flere teorier og undersøkelser, uten at aksjonsgruppen har lykkes å
konkludere med en plausibel forklaring. Den enkelte virksomhet vil jobbe videre
med overvåkning og undersøkelser innenfor sine ansvarsområder, med en tett og
god dialog, opplyste Folgerø Dalen fredag.
Da var det ikke
siden uken før blitt observert noen form for forurensning i havnebassenget
eller ved øyene i denne forbindelse.
– Det er gitt
muntlig tilbakemelding fra SINTEF om at alle fire prøver som ble sendt inn for
analyse viser spor av diesel. Selve analyserapporten forventes om 14 dager. Det
vil fremover ikke avholdes flere møter i aksjonsgruppen, fortsatte
kommunikasjonssjefen da.