
Etter Filipstad-dødsfallet: Bane Nor Må vurdere risikoen for klatring på tog
Havarikommisjonen kommer med råd om at togtypen som tre ungdommer klatret opp på ved Filipstad i Oslo, igjen vurderes med tanke på hensetting og inspeksjon.
Den ene av ungdommene, 15 år gamle Even Warsla Meen, omkom i ulykken søndag 24. februar 2019.
Den 16 år gamle kjæresten hans og en klassekamerat ble kritisk skadd.
To tilrådinger
I sin rapport som ble lagt fram onsdag, kommer Statens havarikommisjon for transport med to tilrådinger.
For det første tilrår kommisjonen Statens jernbanetilsyn å be Bane Nor sammen med eierne av togene å «risikovurdere materielltypenes klatrevennlighet med tanke på hensetting og behov for inspeksjon».
Togsettet var av type 69, som er vanlig på flere lokalstrekninger.

Ingen Adgang forbudt-skilt
Undersøkelser etter hendelsen viste at det var et område på rundt 30 meter av gjerdet ved Ruseløkka ikke var i henhold til Bane Nors tekniske regelverk. Det var blant ikke skiltet med «Adgang forbudt» i det aktuelle området. Ifølge rapporten hadde tog vært hensatt over lengre tid uten tilsyn.
Kommisjonen tilrår også Statens jernbanetilsyn å be Bane Nor gjennomgå og sørge for korrekt sikring.
- Les også: Ruter i kontraktsforslag: Busselskap risikerer 500.000 kroner i bot ved uttalelser til media
For lavt gjerde
I sin interne granskningsrapport om dødsulykken erkjente Bane Nor at «det er funnet forhold som kunne bidratt til å redusere risikoen for skade». Blant annet slår foretaket fast at kontrollene ved slike toganlegg ikke har vært så systematiske og dokumenterte som de har ønsket.
I ettertid har Bane Nor satt opp høyere gjerder i området.