Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Jernbanesporet på Larvik havn er et resultat av at havna de siste åra har opplevd økt etterspørsel etter mulighet for å kjøre gods på bane til og fra havna, skriver Bane Nor i en pressemelding.
Det har vært jernbanespor på strekningen før, men sporet har ikke vært i bruk siden 2012. I 2018 investerte Vestfold Fylkeskommune og Bane Nor totalt 18,6 millioner kroner for å få sporet i drift igjen.
Ifølge Bane Nor tilsvarer ett godstog 30 lastebiler, så med ett ekstra tog i uken forsvinner rundt 800 av lastebilene på strekningen fra Larvik via Oslo til Halden.
Det er blant annet Norske Skog som nå flytter flis og tømmer over fra vei til jernbane. Flis fra Bergene Holm i Amundrød nær Larvik vil gå på skinner til Norske Skog Saugbrugs i Halden.
— Fra i dag vil all langveistransport av tømmer og flis til fabrikken i Halden gå på jernbane, sier Finn Arne Bjørnstad ved Norske Skog Saugbrugs i Halden.
Han understreker at inn- og uttransport med utslippsfrie transportløsninger er en del av de norske forpliktelsene i Glasgow-avtalen.
— At vi kan frakte mer av våre produkter ved å bruke de transportformene med lavest utslipp er viktig. Derfor støtter vi opp om dette og mange andre prosjekter som reelt bidrar til lavere CO2-utslipp, sier Erland Løkken, administrerende direktør i Bergene Holm AS.
— Dette er en stor dag for alle involverte aktører, og en viktig milepæl som er nådd for oss i Larvik Havn, sier havnedirektør Jan Fredrik Jonas.