Barna var stolte og pekte ut hver sin modell av Filipstad for ordfører Marianne Borgen. Foto: Caroline Støvring
Barna fikk være byplanlegger for en dag. Her er deres versjon av Filipstad
– Et av barna foreslo et hus for uteliggere ytterst på Filipstad, der det er finest utsikt. Tanken er besnærende og viser hvordan barn lettere prioriterer annerledes enn voksne.
Under Barnas Open House i helga fikk barn være byplanleggere, med høyaktuelle Filipstad som tema. Resultatet ble sammenfattet i to byplanmodeller av Filipstad, presentert for ordfører Marianne Borgen.
Partnerne i Morfeus arkitekter, Cecilie Wille og Caroline Støvring, er fornøyde med både prosjektet og ordførerens mottakelse. «En god by for barn, er en god by for alle», har ordfører Marianne Borgen sagt. De to syntes derfor det var flott at ordføreren tok seg tid til å lytte til barnas tanker om nettopp byutvikling.
Fem barn presenterte sine ideer: Ane, Fride, Erik, Mika og Oda.
Vil flytte cruisebåtene
Temaer som ble diskutert var blant annet gjenbruk av bygninger, mulig bruk av havnebassenget, utformingen av parkanlegg og hvordan barn ønsker å bo og oppholde seg i byen.
Annonse
– Ganske interessant foreslo ikke barna å rive Ali-kaffe bygget eller Skur 13, selv om de har hatt mulighet til det. Dette er bygninger de kjenner igjen og har et forhold til. I stedet for å rive, foreslo de ombygginger og påbygg, forteller arkitekt Caroline Støvring.
Planforslagene for Filipstad fra 2013 viser en cruisebåtterminal med to pirer på Filipstad. Barna foreslo raskt å legge cruiseskipene et annet sted, både på grunn av forurensning og fordi båtene er store og dominerende. Flere av barna så andre løsninger, der cruisepassasjerene fraktes inn med lettbåter eller buss. Dette frigjør verdifullt areal i fjorden og langs vannkanten, og modellene viser en rekke fantasifulle badeanlegg, skøyteanlegg og bygninger her.
Hus for uteliggere
– En av barna foreslo et hus for uteliggere ytterst på Filipstad, der det er finest utsikt. Tanken er besnærende og viser hvordan barn lettere prioriterer annerledes enn voksne. Dette er den dyreste og fineste delen av Filipstad. Normalt vil en slik tomt tilfalle de dyreste og fineste leilighetene og de som har mest penger, sier arkitekt Cecilie Wille.
Barna foreslo også større parkområder enn det som kommer frem av planforslaget. Også det synes Wille er verdt å merke seg
– Det er lett å tenke at Filipstad er stort. Filipstad er cirka like stor som Slottsparken, og området som er avsatt til park og bading i planforslaget er cirka på størrelse med Birkelunden, sier Wille.
Endelig plan i 2020?
Arkitektene stiller spørsmål ved om det er riktig å bygge ut Filipstad, den siste delen av Fjordbyen, nå. Eller om den bør den spares til senere generasjoner, med utstrakt midlertidig bruk inntil videre. De håper på en god debatt om Filipstad fremover.
Filipstad inngår i Fjordbyplanen som ble vedtatt i 2008. Bakteppet er at Oslo bystyre i 2000 vedtok at store deler av havnearealet i Oslo skulle frigjøres til byutvikling, bolig, næring og rekreasjon.
Oslo Havn og Bane Nor Eiendom, som eier store områder på Filipstad, sendte inn sitt forslag til reguleringsplan allerede i 2006. I 2013 sendte Plan- og bygningsetaten to planforslag til byrådet. I forslagene ligger blant annet boliger, park, hotell, skole, næringsbygg og cruisebåtterminal.
E18 i tunnel er et premiss for å utvikle Filipstad. Det var frem til mai 2019 uenigheter om hvem som skulle betale for tunnelen. Nå som dette er avklart er det duket for et mulig vedtak av reguleringsplan for Filipstad i løpet av 2020.