Feil på togene har ført til nesten 1.000 innstilte togavganger i år. Dette utgjør 7,5 prosent av alle innstillinger. 3 prosent av innstillingene skyldes fravær av personell hos togselskapene.

Oslo spesielt utsatt for toginnstillinger

– Her kjører vi med gamle tog som trenger mye pleie og som også er litt uforutsigbare med tanke på feil som kan skje, sier kommunikasjonsdirektør Elin Myrmel-Johansen i Vy.

Publisert

Siden årsskiftet er minst 965 togavganger blitt innstilt på grunn av feil på kjøretøy, viser tall Dagsavisen har fått av Bane Nor.

Til sammen har feilene på togene ført til 811 timer med forsinkelser, men fravær av personell fører også til problemer. Tallene gjelder for perioden fra januar til slutten av september.

For Vy er problemene hyppigst på tog som brukes på linjene i og rundt Oslo.

Eldre og uforutsigbare

– Her kjører vi med gamle tog som trenger mye pleie og som også er litt uforutsigbare med tanke på feil som kan skje. Det gjør det vanskeligere for oss å forutse hva som skjer, sier kommunikasjonsdirektør Elin Myrmel-Johansen i Vy til Dagsavisen. Hun legger til at dette ikke utgjør noen sikkerhetsrisiko.

De 965 innstillingene som har forekommet på grunn av feil på kjøretøy, utgjør 7,5 prosent av alle innstillinger. 420 avganger, drøyt 3 prosent av totalen, er innstilt som følge av mangel på personell hos togselskapene.

Personalfraværet som har påvirket Go-Aheads avganger, forklares primært av sykdom, forteller administrerende direktør Cathrine Elgin.

Myrmel-Johansen i Vy sier at deres fravær i hovedsak skyldes at konduktører eller lokomotivførere har blitt stående fast i andre forsinkede tog.

Powered by Labrador CMS