Helt sør i Oslo, i delbydelen Holmlia, ligger togstasjonen Rosenholm. Her bygde Bane Nor for drøyt tre år siden et flott sykkelhotell til fem millioner kroner, med plass til 152 sykler.
I dag er det 12 abonneneter som bruker sykkelhotellet, viser tall fra Bane Nor. Resten av plassene står tomme. Og slik er det ved mange av Bane Nors sykkelhoteller.
— Tråkker du hjemmefra til stasjonen blir hele reisen utslippsfri, sunn og bærekraftig. Dessverre ser vi at alt for mange sykkelhotell nesten er tomme mesteparten av tiden, sier Stine Strachan i Bane Nor.
Annonse
Intensjonen med sykkelhotellene er altså at folk kan sykle til stasjonen og parkere tohjulingen et trygt sted der man har abonnement på en plass.
Deretter kan de rusle til toget sitt. Og gjennomføre en klimavennlig reise.
På 29 sykkelhotell er det flere plasser enn syklister med abonnement, opplyser Bane Nor. På 15 av disse stedene er antall abonnenter så lavt at de dekker under halvparten av plassene – hvis alle parkerer samtidig.
— Det høres kanskje ikke så galt ut, men det er svært god plass de fleste stedene. Alle abonnenter sykler sjelden på samme dag, til samme tid. Derfor står mange plasser tomme, forklarer Strachan.
Det er prosentvis flest abonnenter i Tønsberg, Moss, på Kolbotn og i Ganddal i Sandnes. I Tønsberg er det plass til 51 sykler, mens 212 personer abonnerer på tjenesten. På Kolbotn er det 18 plasser og 35 abonnenter.
Nederst på lista ligger Ås, Sandnes, Gausel i Stavanger og Rosenholm sørøst i Oslo. Her er det en romslig kapasitet på 152 parkeringsplasser, men altså kun 12 personer som har skaffet seg abonnement.
— Vi håper dette tar seg opp etter sommerferien, land og strand rundt, sier Strachan.