Motstanden mot Brynsbakken-planene har vært stor blant beboere på Hylla og andre i lokalmiljøet på Vålerenga. Lokalbefolkningen har presset på for å få Bane Nor til å utrede lokk over deler av strekningen, noe Bane Nor har avvist.

Venstre-politiker: — Bane Nor har ført bystyret i Oslo bak lyset i Brynsbakken-saken

— Det virker som om BaneNor har ført bystyret i Oslo bak lyset. Vi ble fortalt at det ikke var noe tid til å utrede alternativer. Nå viser det seg at det ikke stemmer.

Publisert

Det sier Venstres Haakon Riekeles i bystyret. Han understreker overfor VårtOslo at han nå vil fremme et forslag i bystyret om å endre på reguleringen som ble vedtatt i mars og som ville ført til riving av et gammelt trehusmiljø langs skinnegangene.

Det er Bane Nor som skal prosjektere utvidelsen av togstrekningen som går forbi Vålerenga-bebyggelsen.

— Forslag vil også inneholde krav om at Bane Nor må utrede lokk over sporene og bevaring av husene, før de kan sette i gang med byggingen, sier Venstre-politikeren.

Haakion Rielekes forslag vil inneholde krav om at Bane Nor må utrede lokk over sporene og bevaring av husene, før de kan sette i gang med byggingen.

Sterk lokal motstand

Torsdag ble det klart at Bane Nor utsetter togutbyggingen mellom Oslo S og Bryn. Byggingen skulle startet i 2023, men nå utsettes oppstart til 2027.

Det har vært sterk lokal motstand mot rivingen av de gamle trehusene i nabolaget, også kjent som Hylla. Lokalbefolkningen har presset på for å få Bane Nor til å utrede lokk over deler av strekningen, noe Bane Nor har avvist.

I mars vedtok likevel bystyret reguleringsplanen, til tross for stor lokal motstand fra velforening og ulike beboergrupper. Torsdag innrømmet Rødts bystyrerepresentant, Eivor Evenrud, at det å stemme for forslaget om å godta Bane Nors planer i bystyret i mars var en feilvurdering og «en skivebom.»

Skyldte på tidspress

Haakon Riekeles mener bystyret nå må gjøre de endringene i forslaget som bystyret ønsket å gjøre i vår, men ikke hadde mulighet til.

Saken ble nemlig behandlet under sterkt tidspress fordi Bane Nor mente det hastet å få vedtatt en reguleringsplan.

Selv om Bane Nor nå har snudd og utsatt prosjektet, står det fortsatt en tekst på Bane Nors egne nettsider om at det haster å få vedtatt reguleringsplanen:

«- Blir ikke reguleringsplanen vedtatt nå blir det ikke byggestart i Brynsbakken før i 2027; etter at signalanlegget på Oslo S er ferdig.
- Uten reguleringsplan kan ikke Bane NOR kjøpe ut de eierne på Hylla som vil slippe å leve med usikkerhet i mange år til», skriver Bane Nor.

— Nye muligheter for lokalbefolkningen

Nå nytter det ikke å skylde på tidspress lenger, mener Riekele. Han understreker at Bane Nor har tid nok fram til 2027 på å utrede lokk over deler av strekningen.

— Nå har vi det gode muligheter for å få på plass en bedre løsning for lokalmiljøet på Vålerenga, sier Venstre-politikeren.

Han er også fornøyd med den sterke reaksjonen byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen (MDG) kom med i en pressemelding fredag. Byråden kalte Bane Nors håndtering av saken «uakseptabel oppførsel».

— Jeg er glad for at byråden reagerer som hun gjør. Da regner jeg med at hun vil støtte vedtak som tvinger BaneNor å ta Oslo på alvor, sier Venstre-representanten.

Haakon Riekeles _ Foto_ Line Owren Fotografi _ Oslo Venstre _ Flickr

Powered by Labrador CMS