Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Norges lengste jernbanetunnel, Follobanen, sneier de gamle leiegårdene i Mosseveien på sin 22 kilometers vei fra Oslo S til Ski.
Sykepleierstudentene Victoria Madelen Haukeland og Sophie Stark bor tett ved tunnelinnslaget, i Mosseveien 18. De opplevde det nærmest som et jordskjelv da de første salvene gikk av i tunnelen i august i fjor.
– Jeg flyttet inn her i juli i fjor, og da sprengningsarbeidene begynte i august skjønte vi jo ikke først hva det var som skjedde, sier Victoria.
– Det var tropevarme og bråket var helt ekstremt, så vi måtte lukke vinduene for å forsøke å stenge lyden ute. Men det var altfor varmt å sove med lukkete vinduer, sier Sophie.
– Vi trodde nesten det var krig, sier Victoria.
– Vi er studenter og jobber i turnus, så ofte begynte det når vi kom hjem fra nattevakt på morgenkvisten. Det var veldig vanskelig å få sove i alt bråket, sier Victoria, som likevel finner grunn til å berømme utbygger.
– Det var ekstremt, men vi hadde hele tiden stående tilbud om å få bo på hotell i helgene når det var snakk om sprengningsarbeider nærmest døgnet rundt. Jeg benyttet meg av det en helg i fjor høst, og det var jo deilig, sier Victoria Haukeland.
I de tidlige planene for Follobanen og innslaget i Ekebergåsen het det at tunnelen skulle gå gjennom kjelleren til de gamle leiegårdene i denne gamle og første delen av Mosseveien. Nå skjærer tunnelen klar av leiegårdene i Mosseveien med noen få meters klaring, men en gammel fraflyttet trevilla, i Mosseveien 22, ligger rett over tunnelinnslaget.
Nå på senvinteren har bråket fra sprengningsarbeidene vært mindre plagsomt for beboerne i Mosseveien, men pågår i disse dager under Jomfrubråten, der stafettpinnen overtas av boremaskinene i løpet av våren.
Utbygger av Follobanen, Bane Nor, vet råd til naboer som plages av sprengningene:
– Selv om vibrasjonene er små, kan løse gjenstander som er plassert i hyller og skap flytte seg litt hver gang det sprenges og til slutt falle ned. Det kan derfor være lurt å kontrollere at dette er godt sikret, heter det på hjemmesiden til Bane Nor.
– Verdifulle glass og andre lette, knuselige gjenstander bør pakkes vekk, og fat som står på høykant uten feste legges ned. Det kan også være lurt å kontrollere at bilder og malerier er godt festet i veggen, skriver utbygger.
– Ved sprengning skjer en detonasjon som forårsaker et kraftig smell og detonasjonen av sprengstoffer utvikler store mengder gass som sender trykkbølger gjennom luften. Trykkbølgen kan få vinduer og lette konstruksjoner til å vibrere. Belastningen er imidlertid i de fleste tilfeller mindre enn ved kraftig vind, mener man på hjemmesiden til Bane Nor.
Arbeidene på den delen av Follobaneprosjektet som ligger nærmest Oslo S omfatter både konvensjonell sprengning og mekanisk bryting av fjell, på fagspråket kalt drill & split.
Langt inne i Ekebergåsen bygges det en fjellhall for Follobanens to spor og for Østfoldbanens inngående spor (den gamle toglinja som vi kjenner som lokaltoget til Ski over Kolbotn og Oppegård). Det utgående sporet skal fortsatt gå i den gamle traseen i dagen.
Inne i Ekebergåsen skal tunnelen krysse veitunnelen til E6. Her etableres det tverrslagstunneler og adkomsttunnel.
Hoveddelen av Follotunnelen bores med fire tunnelboremaskiner, oppkalt etter Dronningene Eufemia og Ellisiv, og Anna fra Kloppa, en historisk skikkelse fra Kolbotn, og Magda Flåtestad, som var skysskvinne på Gjersjøen i sin tid.
De fire tunnelboremaskinene, de såkalte TBM-ene, som skal bygge brorparten av den nye tunnelen på Follobanen, har nå til sammen boret 4,5 kilometer tunnel.
– Fremdriften med Follobaneprosjektets lange tunnel går som planlagt. Til sammen har de fire tunnelboremaskinene boret 4511 meter av den lange dobbeltløpede tunnelen, forteller prosjektleder for tunnel TBM, Anne Kathrine Kalager, i Bane Nor, på hjemmesiden.
Etter planen skal alle de fire tunnelboremaskinene være ferdige med jobben mot slutten av 2018, fremgår det av hjemmesidene til Bane Nor. Follobanen skal åpnes i 2021.