– Personene oppholder seg ikke lenge i bakeriet. Enten klarer de å lure til seg penger, eller så er de ute før man vet ordet av det. De står ikke og venter på noe, og de jobber veldig raskt, sier Lene Haugland Søyland, daglig leder ved Baker Hansen i Rådhusgata.Foto: Terje Pedersen / NTB
Slår alarm etter gjentatte forsøk på svindel: – De er profesjonelle
Flere Baker Hansen-avdelinger melder om svindelforsøk i forbindelse med pengeveksling. Nytt for året er at det er de samme personene som oppsøker og returnerer til avdelingene.
– Det er det samme hver vår. De kommer inn og vil betale for varer til en lav sum med en 500- eller 1000-seddel. Når de får tilbake beløpet de skal ha, vil de veksle pengene. Før man vet ordet av det, fremfor å ha betalt, har de heller fått med seg penger, sier Lene Haugland Søyland, daglig leder ved Baker Hansen i Rådhusgata.
Haugland Søyland forteller at selv om fenomenet ikke er nytt, stiller det seg noe annerledes i år: Det er de samme personene som går igjen og de utviser generelt en mer utagerende atferd.
Som regel opererer personene i tospann, gjerne når det bare er én ansatt på jobb og få kunder i lokalet. Mens den ene later som om man skal handle og forsøker å veksle til seg penger, spør den andre om prisene til forskjellige varer. Hensikten er å fremprovosere en stressende situasjon, ifølge Haugland Søyland.
Annonse
– De prøver å gjøre deg usikker på om du har gitt riktig beløp. De kommer med anklager om at du ikke har fulgt med, ved å vise til at du var opptatt med å snakke med den andre personen. I tillegg ber de deg til stadighet om å sjekke kassa og hvor mye penger som er der.
I løpet av de to seneste ukene har avdelingen, med Rådhusgata 21 som adresse, hatt besøk av personene ved tre anledninger. Det har vært de to samme kvinnene alle gangene, som også har blitt observert ved Baker Hansen-avdelingene på Frogner og i Lille Grensen.
– De er veldig aktive i sentrum og området rundt. Jeg har aldri før opplevd at de kommer tilbake igjen, og de følger med på hvem som er på jobb for ikke å bli gjenkjent. Når de ikke får med seg penger, blir de sinte og aggressive, sier Haugland Søyland.
At det er profesjonelle man har med å gjøre, er hun ikke i tvil om.
– De oppholder seg ikke lenge i lokalet. Enten klarer de å lure til seg penger, eller så er de ute før man vet ordet av det. De står ikke og venter på noe, og de jobber veldig raskt.
Tar grep
Haugland Søyland problematiserer at mange av de ansatte er unge jenter og at personene målrettet går etter dem. Ofte melder det seg et ubehag og en tvil på seg selv, med tanke på beskyldninger om å «ta pengene» til personene.
Tidligere år har bakeriet opplevd å bli svindlet for beløp på mellom 500 til 1000 kroner. Haugland Søyland påpeker at de i år er oppmerksomme og bevisste på svindelfaren de står overfor.
– Dersom vi får en seddel, legger vi den aldri i kassa. Den holdes oppe samtidig som et beløp veksles tilbake. På den måten er det mulig å ha kontroll. Vi kommuniserer også internt om det.