Skulpturen monteres på plass igjen.Foto: Jørgen Rist Holmen / Oslo kommune
I morgen kommer Mannen med nøkkelen endelig hjem til Solli plass. Se bildene
Bronseskulpturen av den kjente kunstneren Rodin har stått på Vigelandsmuseet til konservering i sju år. Nå er skulpturen med den rørende historien endelig tilbake på sin faste sokkel ved Solli plass.
I 1902 ble skulpturen «Jean d’Aire» av den kjente franske kunstneren Auguste Rodin (1840 - 1917) avduket ved Solli plass. På norsk har skulpturen fått tittelen «Mannen med nøkkelen». Det er en av få Rodin-skulpturer som finnes i Norge.
Skulpturen var en gave fra maleren Frits Thaulow. Thaulow, som var Rodins venn, ble begeistret for skulpturen da han besøkte Rodins atelier og sikret seg et eksemplar.
Den franske skulpturen skapte mye debatt i Oslo, den gang Kristiania, før den ble installert. Flere mente at utenlandske skulpturer ikke burde pryde offentlige steder i byen.
Verdenskjent billedhugger
– Dette er et av hovedverkene i Oslo kommunes kunstsamling. Skulpturen er laget av en av vår tids kanskje mest betydningsfulle billedhugger. Det er fantastisk å se den tilbake, og nå nærmere publikum, sier avdelingsdirektør for Oslo kommunes kunstsamling i kulturetaten, Daniella van Dijk-Wennberg.
Annonse
– Når den nå har kommet tilbake er sokkelen senket ned i bakken og skulpturen kommer mer til sin rett. Det var Rodin sitt ønske at skulpturen skulle plasseres i høyde med publikum, og ikke opphøyet på en sokkel.
Tilbød seg å ofre livet
Skulpturen er en av seks figurer som danner bronsegruppen «Borgerne fra Calais», som Rodin utviklet på i perioden 1884-86. Et monument til minne om seks borgere som, i 1347, tilbød seg å ofre livet for å redde innbyggerne i byen under hundreårskrigen mot England.
Da den franske byen ble beleiret av engelskmennene, førte det til hungersnød. Den engelske kongen ville spare byen og befolkningen hvis seks ledende borgere av Calais sto frem, villige til å ofre livene sine og avlevere bynøkkelen.
Major Jean d' Aire (Mannen med nøklene) bærer nøklene til byen, som han vil gi til kongen av England som et tegn på lydighet. De skulle komme ut av byen barføtt med rep rundt halsen. Det er dette øyeblikket Rodin beskriver i skulpturgruppen. Mennesker med angst og fortvilelse, vel vitende om at de snart skal møte døden.
Etter å ha vært på Vigelandmuseet siden 2015, kommer skulpturen nå tilbake til sin opprinnelige plass. Da skulpturen ble undersøkt og konservert, ble det samtidig lagt planer om å oppgradere Sommerroparken. Det ble derfor bestemt å vente med å montere skulpturen tilbake før plassen sto ferdig.
Statuen har blitt påført flere lag med beskyttende voks på overflaten for å hindre nedbryting av bronsen.
– Det er flott å se et kunstverk i verdensklasse fritt og åpent plassert for alle som går forbi. Å gi kunstopplevelser til alle er viktig, og vi er heldige som har så mye fin kunst på deling i Oslo, sier kulturbyråd Omar Samy Gamal.
Det blir folkefest, taler, kunstneriske innslag og franske fristelser på den grønne stripa mellom Sommerrogata og Henrik Ibsens gate, mandag kl. 16.00