Nærmest i en rundkjøring ved utskjelte Bussterminalen og Galleri Oslo, er Grønland tolket med figurer og tekst.
Kunstneren Atle Østrem liker å spille på omgivelsene når han lager veggmalerier. Derfor trakk han inn utsnitt og elementer av det man kan finne nær Bussterminalen og Galleri Oslo.
Kunstverket ved Grønlands port
Tittel: The melting spot Oppført: 2014 Kunstner: Atle Østrem Kurator: Urban Samtidskunst Sted: Schweigaards gate 10 (Bussterminalen/Galleri Oslo) Bydel: Gamle Oslo
– Her tok jeg med bygninger, reklame, graffiti, utsnitt av T-banekartet med Grønland stasjon, en café- eller bargjest… Ting jeg så rundt meg da jeg malte der, sier han.
Østrem er fra Stavanger, der han var sentral i gatekunstmiljøet på midten av nittitallet. For fire år siden flyttet han til Oslo, og han bor og jobber fortsatt her.
Norges største «melting pot»
Annonse
Østrem er selvlært, og har siden 2000 malt på lerret og andre flater. En åpen murpeis og en dusj i betong kan vel sies å være blant de mer spesielle utsmykningsoppdragene. Han kombinerer gjerne tradisjonell figurasjon med et urbant uttrykk, og bruker ofte elementer fra graffiti.
Maleritittelen «The melting spot» er et ordspill på melting pot (smeltedigel). Den ble valgt fordi veggen, eller spoten, hvor maleriet er, befinner seg akkurat der man entrer Grønland.
– Jeg anser Grønland for å være Norges største melting pot, sier Østrem. På Grønland har man jo folk med forskjellige nasjonaliteter og mange ulike kulturer lever side om side, utdyper han.
Østrem er opptatt av kontraster, og synes det er spennende å finne det vakre i det stygge og det stygge i det vakre. Han arbeider ofte i krysningspunktet mellom de to, som han kaller beauglyful.