Verdens første lastebilparade med elektriske lastebiler. Her sett fra drone.Foto: Geir Røer og Nils Gelting Andresen
Verdens første fossilfrie lastebilparade endte på Grønlikaia. Se bildene
Oslo og Viken lanserer nå et samarbeid for å omstille tungtransporten, slik at den blir fossilfri. Fylkene markerte satsingen med verdens første fossilfrie lastebilparade, fra Tusenfryd til Grønlikaia.
Utslippene fra tungtransport veier betydelig på vektskåla. Tunge kjøretøy står for en fjerdedel av utslippene fra veitrafikken i Oslo, og klimaetatens beregninger av utslippene mot 2030 viser at utslipp fra tunge kjøretøy ikke vil gå ned uten ytterligere tiltak.
Samtidig har Oslo som mål er å bli en nullutslippsby i 2030, mens Viken vil redusere utslippene av klimagasser med minst 80 prosent innen 2030. For å nå målet, må utslippene fra tunge kjøretøy reduseres.
– Veien til omstilling kan være krevende, spesielt for mindre aktører. Nå vil Oslo og Viken hjelpe tungtransportaktørene, slik at det blir lettere for bransjen å omstille seg. På den nye nettsiden fossilfrilastebil.no deles informasjon om støtteordninger, miljøkrav i kommunens innkjøp og en oversikt over hvilke klimavennlige kjøretøymodeller som finnes på markedet, sier byråd for miljø og samferdsel, Sirin Hellvin Stav (MDG).
For å markere starten på det tunge samarbeidet og arrangerte fylkene i går verdens første fossilfrie lastebilparade. Den besto av sju kjøretøy.
Lastebiler fra Becker, Schenker, ASKO, Posten, Tom Wilhelmsen, i tillegg til Oslo Havns egen el-lastebil, dannet konvoien som var den første i verden av sitt slag. Paraden besto av både elektriske og biogassdrevne lastebiler og tippbiler, som benyttes til anleggstransport og distribusjonsbiler til bruk ved varelevering i Oslo.
Det viser at det finnes fossilfrie biler til de aller fleste formål.
Blir tyngre og tyngre
I dag er de fleste elektriske bilene helt opp til 27 tonn, og det forventes at det kommer flere og tyngre modeller og modeller med lengre rekkevidde allerede i år. ASKO tester en elektrisk 44 tonns lastebil nå og Posten har bestilt en som vil komme i år.
Biogassbilene er enda tyngre, Becker har en opptil 60 tonn. Disse er ikke begrenset av rekkevidde på samme måte som el-lastebilene og kan derfor brukes til andre formål.
– Vi har fortsatt en vei å gå, spesielt når det kommer til lade- og fylleinfrastruktur til de største kjøretøyene. Men vi kan love bransjen at vi er på saken. Blant annet har vi etablert en egen tilskuddsordning til bedrifter i Oslo som vil etablere lastebilladere. Så vet vi at de store leverandørene får stadig nye og bedre kjøretøy på plass, noe som også er viktig, sier Margrethe Lunder, prosjektleder for tungtransportkampanjen i klimaetaten i Oslo kommune.