Jon Christian Foss og aksjonsgruppa MC-folket samlet mellom 400 og 500 motorsyklister utenfor rådhuset da det rødgrønne bystyreflertallet endelig vedtok å kaste dem ut av Oslo sentrum. Foto: Arnsten Linstad

Ny MC-demonstrasjon mot bystyrets vedtak om å kaste dem ut av sentrum

400-500 motorsyklister demonstrerte ulovlig utenfor rådhuset, da det rødgrønne bystyreflertallet endelig vedtok at MC-folket kastes ut av Oslo sentrum sammen med privatbilistene.

— Vi har parkert syklene våre på Karl Johans gate hver onsdag i over 70 år. Det bidrar til liv i sentrum og tiltrekker mange turister og andre forbipasserende som beundrer flotte sykler. Jeg synes det er greit med bilfritt sentrum, men det er trist at bystyreflertallet og det rødgrønne byrådet kaster ut oss, mener primus motor Jon Christian Foss i aksjonsgruppa MC-folket.

Demonstrasjonen skjedde en måned etter at de protesterte på samme sted mot at 110 MC-parkeringsplasser skulle fjernes 1. juni.

Bystyret vedtok med stort flertall planen som kalles Bilfritt byliv. Planen innebærer at Oslo sentrum innenfor ring 1 blir tilnærmet bilfritt. Bilistene (og motorsyklistene) skal ut av sentrum, med noen unntak blant annet for håndtverkere, vareleveranser og bevegelseshemmede.

Det er mulig at det også blir beboerparkering for de som bor i sentrum, men dette er ikke avklart ennå.

Mellom 400 og 500 motorsyklister samlet seg utenfor rådhuset og ved Spikersuppa for å vise sin misnøye. Foto: Arnsten Linstad

Politiet glimret med sitt fravær

Mens bystyret vedtok planen onsdag kveld, stilte sinte og oppgitte motorsyklister seg opp rett ved borggården utenfor Oslo rådhus. Det ble en høylytt protest med rusing av motorer og tuting. Men til tross for at demonstrasjonen var ulovlig, glimret politiet med sitt fravær.

— Jeg tror politiet egentlig er enige med oss. Mange politifolk er også MC-folk. Og de unnlater å bøtelegge oss for at vi nå ulovlig parkerer syklene våre ved Spikersuppa, sier Foss.

MC-folk velkomne i andre byer enn Oslo

Den lille gatestumpen ved Spikersuppa, mellom Stortingsgata og Karl Johans gate, er nemlig omgjort til "park". Det innebærer at de kommunale p-vaktene fra bymiljøetaten ikke kan ilegge gebyr for ulovlig parkering. Det er det kun politiet som kan gjøre. Men frem til nå skal ikke en eneste motorsyklist ha blitt bøtelagt av ordensmakten.

— Som sagt tror jeg politiet ser gjennom fingrene med dette fordi de egentlig støtter oss. I andre norske byer løses dette enkelt. Tønsberg har for eksempel bilfritt kaiområde, men der står det at motorsyklister er unntatt. Også i Moss er vi velkomne, selv om de har bilfrie områder i sentrum. Det er helt uforståelig at Ap/SV/MDG-byrådet og representantene deres i Oslo bystyre ikke klarer å finne et sted vi kan parkere syklene våre, sier Foss.

Ved den såkalte "parken" vest for Spikersuppa møter VårtOslo to unge motorsyklister som er oppgitt over hovedstadens politikere. Inne i bystyresalen var det Høyre og Frp som holdt fanen høyt for MC-folket. Men til ingen nytte.

Islan Basil og Ali Bahrain deltok i demonstrasjonen mot de rødgrønne politikerne i Oslo. Foto: Arnsten Linstad

— Vi er som en stor familie

— Vi føler oss som medlemmer av en stor MC-familie. Det er et utrolig godt miljø og alle hilser på hverandre. Det er synd at flertallet av Oslos politikere ikke skjønner hvor inkluderende og bra MC-miljøet er, sier Islan Basil.

— Men dere har begge minoritetsbakgrunn. Er ikke det uvanlig i MC-miljøet?

— Nei, det blir flere og flere som har minoritetsbakgrunn og er motorsyklister. I MC-miljøet har ikke bakgrunn eller etnisitet noe å si. Alle slags folk fra alle samfunnslag kjører sykkel. Og alle har respekt for hverandre. Jeg har ikke hatt sykkel-lappen lenge, men ble akseptert med en gang, sier Basil.

— Vi kommer til å fortsette kampen for å ha et sted å være i Oslo sentrum. Vi er en trivelig og hyggelig del av bybildet. Det må også de rødgrønne partiene snart forstå, legger Jon Christian Foss til.

Powered by Labrador CMS