Oslo Taxi opplyser at det ikke er satt inn ekstra drosjer mandag morgen dersom det blir streik.
Alle busser i Oslo, inn til hovedstaden og i Akershus står dersom NHO og LO/YS ikke blir enige på overtid. Meklingsfristen gikk ut ved midnatt lørdag. Men søndag ettermiddag satt partene fortsatt og forhandlet på overtid hos meklingsmannen.
Vil ikke bli beskyldt for streikebryteri
— Oslo Taxi har regler vi følger og kan ikke bli oppfattet som streikebrytere, opplyser taxiselskapet når VårtOslo ringer for å sjekke om det er satt inn ekstra biler og sjåfører.
— Vi forventer stor pågang ved en buss-streik, og Oslo Taxi har alle ordinære biler og sjåfører på jobb mandag. Vi er selvfølgelig forberedt på at mange fler enn normalt vil ha taxi, men vi kan ikke gjøre annet enn å ha normal bemanning, opplyser taxiselskapet.
Annonse
Langt vei fra Nesodden til Oslo sentrum
Det er 18 år siden sist det var en storstreik i Norge. Dersom det blir streik mandag vil all busstrafikk i Oslo lammes. Det betyr overfylte t-baner, trikker, lokaltog og veier i hovedstaden.
Men det er ikke bare busspendlere med jobb i Oslo sentrum som vil merke en streik fra mandag morgen. Det er varslet plassoppsigelse også ved M/F Kongen, som er en av Nesoddferjene. Dermed blir det dårligere ferjekapasitet mellom Aker brygge og Nesoddtangen. Flere enn normalt vil velge å ta bilen den lange veien rundt Bunnefjorden inn til Oslo. Det betyr enda lengre køer enn normalt på Oslos sørlige innfartsårer.
Etter det VårtOslo får opplyst er det ulike sider ved pensjon som er stridens kjerne mellom LO og YS på arbeidstakersiden, og NHO som representant for arbeidsgiverne. LO og YS krever opptjent pensjon fra første lønnskrone. I dag er det slik at en arbeidstaker må tjene tilsvarende 1G - drøyt 90.000 kroner - før man begynner å sanke pensjonspoeng. NHO mener en slik ordning er for dyr.
Langvarig streik rammer varelevering til butikker
NHO motsetter seg også en ny AFP-ordning i privat sektor. Mens LO/NHO krever en forbedret avtalefestet pensjon (AFP), mener NHO dette blir alt for dyrt for arbeidsgiverne. Derfor er det ikke et lønnskrav som kan kaste Norge ut i en langvarig storstreik, men strid om pensjon. I streiken for 18 år siden handlet uenigheten om innføring av en femte ferieuke for arbeidstakere i privat sektor.
Etter hvert er det ikke bare bussene i Oslo og Akershus som står dersom det blir streik. Også vareleveranser til dagligvarebutikker og en lang rekke andre sektorer vil etter hvert bli tatt ut i en streik dersom partene i oppgjøret ikke kommer til enighet.