Allerede er det bygget 200 kilometer sykkelvei. Det betyr at 330 km ekstra vei skal bygges og tilrettelegges. Av disse skal 100 km være klare innen 2025.
– Jeg er svært glad for at vi har fått på plass en grundig plan som viser ambisjonene dette byrådet har for sykkelveisatsingen, skriver miljø- og samferdselsbyråd, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), i en epost til VårtOslo.
Plan for nytt sykkelveinett i Oslo skal behandles i byrådet torsdag 18. januar, og skal trolig til behandling i bystyret i mars.
Mer sykkelvei med de rødgrønne
Sykkelveiplanen det rødgrønne byrådet nå legger frem for bystyret erstatter den forrige planen fra 1999. Frem til 2015 var det 180 kilometer sykkelvei i Oslo.
Annonse
I tiåret før byrådsleder Raymond Johansen og hans rødgrønne byråd tiltrådte, ble det i snitt bygget 1,5 kilometer sykkelvei årlig. Men under Ap/SV/MDG-byrådet, har utbyggingstakten økt kraftig. Ifølge tall VårtOslo har fått fra det kommunale sykkelprosjektet, vil det frem mot valget om drøyt et og et halvt år ha blitt bygget 60 nye kilometer med sykkelvei under det rødgrønne byrådet.
Kun en av fire har sykkelvei
– Vi vil bygge sammenhengende sykkelruter på kryss og tvers i byen. Vi gjør det gradvis, slik at det hele tiden blir bedre å være syklist i Oslo, skriver Nguyen Berg.
I 2015 hadde færre enn hver fjerde innbygger i Oslo nytte av sykkelveier i sine reiser til og fra jobb eller skole. Sykkelveinettet er usammenhengende, og mange av sykkeveiene som finnes, ender plutselig i tungt trafikkerte bilveier. Mange syklister har arbeidsplasser i sentrum, men i de indre bydelene er det få traseer, og ofte må det derfor sykles i gater med biltrafikk.
Her kan du se dagens sykkelruter og sammenligne med det nye forslaget:
Staten må betale en milliard
– Økt trygghet og fremkommelighet er det som skal til for å flere til å sykle. Økningen i sykkeltrafikk de siste årene viser at om man bygger flere sykkelfelt og sykkelveier, så blir det også flere syklister. Det har vært en økning på 17 prosent i perioden 2015-2017. Vi forventer en jevn økning i årene fremover etter hvert som byen blir enda bedre tilrettelagt, sier Nguyen Berg.
I den ambisiøse sykkelplanen forutsettes det at staten tar drøyt en milliard kroner av de samlede kostnadene. De resterende milliardene kommer blant annet fra revidering av samferdselssatsingen Oslopakke 3. Det innebærer at bystyret i hver eneste budsjettbehandling frem til 2025 må ta stilling til kostnadene i detaljerte sykkelveiprosjekter i Oslo.