Skal du søke om sykehjemsplass i Oslo, bør du være god på å tolke kryptiske og ulike navn. Illustrasjonsfoto: Helse- og omsorgsdepartementet/Flickr
Skal du søke om sykehjemsplass i Oslo, bør du være god på å tolke kryptiske og ulike navn. Illustrasjonsfoto: Helse- og omsorgsdepartementet/Flickr

Oslos femten bydeler har åtte forskjellige navn på akkurat samme helsetjenester

Publisert Sist oppdatert

Hvis du skal søke om for eksempel sykehjemsplass i Oslo, må du søke hos instanser med totalt forskjellige navn fra bydel til bydel.

Selv om Oslo har 15 ulike bydeler, er hovedstaden fortsatt en kommune med like tjenester til alle innbyggere. Det liker vi i hvert fall å tro. Men søker du om helse- og omsorgstjenester i Oslo, opererer kommunen med åtte ulike navn på hvor innbyggerne skal henvende seg.

Kjært barn har altså for mange navn.

Stadig like forvirret? Det blir ikke enklere å forstå når en Oslo-innbygger i bydel Ullern må kontakte "Søknadskontoret", mens naboen i Vestre Aker skal snakke med "Enhet for bestiller". Begge vil de søke om sykehjemsplass.
Lenger nordøst i byen vil Oslo kommune at folk på Stovner forholder seg til det offentlige organet med det alvorlige, men ikke så forståelige, George Orwell`sk-klingende nyspråk-aktige; "Forvaltningsseksjonen".

— Et demokratisk problem

Det er Oslos sosial- og eldreombud, Anne-Lise Kristensen, som i sin årsrapport anmoder kommunens rødgrønne byråd om å få en mer ensartet språkbruk. Om det hjelper, vites ikke. Ombudet gjorde nemlig det samme i sin årsrapport i fjor. Uten at det hjalp den gang.
Ett år senere har de 15 bydelene fortsatt åtte ulike, tildels uforståelige navn på organet der innbyggere skal henvende seg for å be om svært viktige helse- og omsorgstjenester.
— Det er et demokratisk problem når folk ikke kjenner igjen navn på offentlige tjenester. Så vi støtter ombudets anmodning om å få Oslo kommune til å lage samme navn på samme offentlige tjeneste, sier seniorrådgiver Bård Eskeland i Norsk språkråd.

En hær på 110 informasjonsrådgivere

- Når folk kommer i en ny og ofte vanskelig livssituasjon, må de ofte lære mye nytt. Da er det svært uheldig at navn på de samme helse- og omsorgstjenestene har helt ulike navn, som ofte også er vanskelige å forstå, legger Språkrådets Eskeland til overfor VårtOslo.
De siste årene har Oslo kommune ansatt stadig flere såkalte informasjonsrådgivere. Rett etter påske var over 110 kommunalt ansatte informasjonsrådgivere samlet til seminar med overnatting, bespisning og etter det VårtOslo forstår også faglig påfyll. Informasjonsrådgivere skal tradisjonelt bistå sine oppdrags- og arbeidsgivere med å sørge for bedre og enklere informasjonsflyt.
Da helse- og sosialombudet i 2016 anmodet om enklere og mer forståelig navn på omsorgstjenestene, var det trolig færre enn 110 kommunalt ansatte informasjonsrådgivere i landets hovedstad. Enda flere har sannsynligvis havnet på den kommunale lønningslisten siden i fjor. VårtOslo håper kommunen nå er så godt skodd med denne yrkesgruppen at byens innbyggere snart får en mer ensartet språkbruk, når en eller flere informasjonsrådgivere kanskje settes på saken.

Her er bydelenes ulike navn på de som skal levere like tjenester:

  • Bydel Alna tjenestekontor
  • Bydel Bjerke, Søknadskontoret
  • Bydel Frogner, Søknadskontoret
  • Bydel Gamle Oslo, Søknadskontoret
  • Bydel Grorud, Bestillerenheten
  • Bydel Grünerløkka, Søknadskontor helse- og omsorgstjenester
  • Bydel Nordre Aker, Søknadskontoret
  • Bydel Nordstrand, Avdeling mestring og omsorg. Mottak og vurdering
  • Bydel Sagene, Søknadskontoret
  • Bydel St. Hanshaugen, Søknadskontoret for velferds- og helsetjenester
  • Bydel Stovner, Forvaltningsseksjonen
  • Bydel Søndre Nordstrand, Søknadskontoret for helse- og omsorgstjenester
  • Bydel Ullern, Søknadskontoret
  • Bydel Vestre Aker, Enhet for bestiller
  • Bydel Østensjø, Søknadskontoret for helse- og omsorgstjenester