Fra venstre står OL-ansvarlig Hans Petter Hersleth, Johannes Løken, Torje Igland Hellerslia, Audun Bergan og Alexander Kval. Foto: Elina Melteig / Universitetet i Oslo
Katta og Elvebakken videregående skoler har landets beste kjemielever
I konkurranse med over 1.200 elever fra hele landet gikk Audun Bergan fra Elvebakken helt til topps som beste kjemielev i Norge. På plassen bak fulgte Johannes Løken fra Oslo katedralskole.
Fredag ble den siste prøven holdt og det er klart hvilke fire elever som skal representere Norge i kjemi-OL i Paris. Halve laget utgjøres av elever fra Oslo, og hovedstaden kan smykke seg med å ha de to beste kjemielevene i landet.
Audun Bergan fra Elvebakken videregående vant den norske konkurransen, fulgt av Johannes Løken fra Oslo katedralskole på andreplass.
Treningsleir før OL i Paris
Kjemi-OL har vært arrangert siden 1968, og Norge har vært med siden 1982. Det er nå mer enn 70 land som deltar i konkurransen som arrangeres i den franske hovedstaden i juli i år. Men før det skal det norske laget, som også består av Torje Igland Hellerslia og Alexander Kval, gjennom en treningsleir før turen går til nordiske finaler i Finland.
Den norske kjemi-finalen, med de beste elevene fra hele landet, ble arrangert ved Kjemisk insitutt ved Universitetet i Oslo. Og garvede fagfolk på Blindern ble dyp imponert over Elevbakkens Audun Bergan, Johannes Løken fra Katedralskolen og de andre kjemi-finalistene.
— Finalistene er på et meget høyt nivå. Det viser også de siste års plasseringer i den internasjonale finalen. Disse elevene ville klart seg meget god i vårt bachelorprogram på Kjemisk institutt her ved Universietet, sier instituttleder Jo Døhl.
— Men jeg håper jo først og fremst at elevene har det morsomt. Enkeltvis og sammen, og at konkurransen bidrar til å øke interessen for videre studier i faget. Kjemikere kan brukes til så mangt. Dersom vi gjennom Kjemi-OL kan bidra til å synliggjøre kjemifagets tallrike muligheter og samfunnsrelevans, tror jeg kanskje så en spire til senere valg av yrke, sier Døhl.
Dekan ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet på Blindern, Morten Dæhlen, lot seg også imponere over nivået hos elevene fra videregående skoler. Men han fremhevet også lærerne elevene har til daglig.
— Jeg er overbevist om at det skyldes at det på disse skolene finnes ekstra engasjerte lærere som også klarer å etablere gode relasjoner mellom elevene slik at de lærer mye av hverandre. Det kan selvfølgelig også være slik at noen ekstraordinære talenter trekker med seg andre, mener dekan Morten Dæhlen.
Dekanen ved mat-nat fakultetet påpeker at flere av elevene også er gode i andre realfagsdisipliner enn bare kjemi.
— Er man god i et realfag er man som regel også god i andre realfag, men mitt korte svar er at skal man være god i mange fag må man legge ned mye arbeid og være systematisk i sin tilnærming til fagene. Noen er veldig flinke til dette og blir gode i tilnærmet alle fag, mener Morten Dæhlen.
— Jeg har vært så heldig å få møte mange av disse i løpet av de siste årene. Det er veldig stas å få engasjerte elever på besøk og det er motiverende for meg og oss som skal ta i mot mange av disse når de er ferdig med videregående skole, avslutter dekanen ved det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.