Et trasekart for Fornebubanen. Illustrasjon: Ruter og Norconsult

Ett skritt nærmere en t-bane fra Majorstua til Fornebu — Fornebubanen

I nesten tre tiår har det blitt snakket om, planlagt og fablet om en kollektivløsning på skinner mellom Oslo og Fornebu i Bærum, en fornebubane. Nå er vi ett viktig skritt nærmere.

Onde tunger kalte et av forslagene for "tivolibanen". Det var etter at politikerne i nabofylket Akershus hadde vedtatt en futuristisk svevebane. Men "tivoli-løsningen" ble aldri annet enn svevende baneplaner.

Men onsdag kveld vedtok bystyret i Oslo en reguleringsplan som etter hvert kan bli den største t-bane-utbyggingen i hovedstadsområdet siden 1960-tallet. Planen er en t-bane som går fra Majorstua via Skøyen, Lysaker og ut til Fornebu. Dette innebærer en enorm modernisering av dagens stasjon på Majorstua samt bygging av en ny tunnel under Volvat. I tillegg berører planene bevaringsverdige Sofielund på Skøyen.

– Sofielund må fredes

Det siste bekymrer en politisk ringrev og tidligere samferdselsminister.

– Det må da være mulig å frede Sofielund bedre enn det byrådspartiene Ap, SV og Miljøpartiet de Grønne foreslår. Vi må sørge for vern av strøkets eldste bygning og området rundt. Samtidig håper jeg man nå likevel kommer i gang og ikke bruker seks år. Vi får holde oss i live og se, sa Venstres Odd Einar Dørum da reguleringsplanen ble vedtatt.

Et mulig linjenett for den nye fornebubanen. Illustrasjon: Ruter og Norconsult

Anleggsrigg kan ødelegge for Frigg

– Det vil bli enda bedre å reise kollektivt i Oslo vest. Med denne reguleringsplanen er vi ved en viktig milepæl for å gjøre Oslo til en enda mer grønn og miljøvennlig by, sa byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG).

I realiteten har bystyreflertallet i hovedsak nå kun gitt sin tilslutning til en plan for det som må bli enda en ny plan. Det er nemlig knyttet mye usikkerhet til både grunnforholdene under Volvat. Ikke minst frykter flere partier at en anleggsrigg vil ødelegge for aktivitet på fotballbanen til Frigg de årene det vil ta å bygge tunnelen.

Powered by Labrador CMS