� Petter er utsatt for et iskaldt gufs av kommunalt byråkrati, mener Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg. Foto: Blindeforbundet
— Nå må byrådet rydde opp for synshemmede Petter (10), krever borgerlige partier
� Jeg er opprørt, sier Høyres Eirik Lae Solberg. Borgerlige partier krever opprydding etter at Petter (10) fortsatt nektes å ha med en kamerat i drosja.
— Vi var krystallklare overfor utdanningsbyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) i januar. Et enstemmig bystyre bestemte at Petter, og andre barn i samme situasjon, skulle kunne ha med seg kamerater hjem i skoleskyss uten noen form for begrensninger, sier Høyres gruppeleder Eirik Lae Solberg til VårtOslo.
Nå har Høyre, KrF, Venstre og Frp fremmet et forslag i bystyret i håp om å forbedre situasjonen for Petter og andre i hans situasjon.
Ti år gamle Petter er nesten blind og avhengig av transport til og fra skolen. Petter klarer fint å reise alene i taxien, men han får fortsatt ikke lov til å ta med en kamerat i drosja hjem fra skolen. Selv om et enstemmig bystyre i januar i år vedtok at reglene skulle endres, kunne VårtOslo mandag fortelle at i stedet er livet blitt vanskeligere for tiåringen.
— Iskaldt gufs av kommunalt byråkrati
Utdanningsetaten i Oslo kommune fulgte nemlig opp det enstemmige bystyrevedtaket med å lage enda mer kompliserte regler for den synshemmede tiåringen hvis han ville ha med seg venner hjem etter skoletid. Nå måtte det søkes skriftlig på forhånd. Dermed fratok byråkratene i utdanningsetaten Petter den impulsiviteten og de mulighetene samfunnet gir til alle andre tiåringer.
— Jeg er frustrert og oppgitt over at bystyrets enstemmige vedtak ikke følges opp. Men mest av alt er jeg lei meg på Petter og andre barns vegne. De utsettes for et iskladt gufs av kommunalt byråkrati, sier Lae Solberg.
I januar satte et enstemmig bystyre en frist for når Petter og andre barn med skoleskyss skulle få lov til å ha med en venn i drosja. Fristen var 2. mars i år. Mandag kunne VårtOslo fortelle at det likevel ikke er blitt løst, og at det er usikkert om utdanningsetaten klarer å få på plass enklere og bedre regler innen skolestart i august.
— Tiåringer skal ikke ha håpløse regler
Her er de stivbeinte, byråkratiske reglene utdanningsetaten innførte etter bystyrets vedtak:
"Foresatte til eleven som ønsker å ha med en venn hjem, gir beskjed til skolen på e-post. Beskjeden må gis i god tid så skolen kan videreformidle beskjeden til Oslo Taxibuss senest 3 timer før hjemreise og senest kl. 12.00 samme dag. E-post må inneholde: Vennens navn og bekreftelse på at elevens foresatte har hentet inn samtykke fra vennens foresatte. Skolen kontakter Oslo Taxibuss, oppgir elevens ID og sier at eleven skal ha med seg en venn hjem i dag til vanlig tid, dvs. hentetidspunktet som er i henhold til kjøreplanen."
— De aller fleste skjønner jo at tiåringer ikke lever livet sitt etter slike håpløse, firkantede regler. Det skal ikke være vanskelig for Petter eller andre barn å kunne ta med seg en eller flere venner hjem etter skolen, sier Eirik Lae Solberg.
— Nå tar de fire borgerlige partiene Høyre, Frp, Venstre og KrF, saken opp på nytt i bystyret, sier en oppgitt Lae Solberg.
— Og vi forventer at utdanningsbyråd Inga Marte Thorkildsen skjærer igjennom, og instruerer utdanningsetaten til å gjøre hverdagen levelig for Petter. Det gjelder forøvrig også alle andre barn i samme situasjon. Og nå er det alvor for utdanningsbyråd Thorkildsen. Hun er nødt til å rydde opp, sier han.
Da VårtOslo snakket med Petters mor, Siri Smedsrud, fortalte hun hvordan Oslo kommune og utdanningsetaten i flere sammenhenger er vanskelige å forholde seg til.
— Håper vi har bidratt til noe positivt
— Jeg er overrasket over hvordan utdanningsetaten møter barn med spesielle behov. De forklarer gjerne hvordan reglene er, men fram til nå har de vist liten vilje til å finne gode løsninger og gjøre eventuelle endringer. Dette gjelder også andre saker jeg har diskutert med utdanningsetaten så langt i Petters skoleløp, sier Siri Smedsrud.
Etter at drosjesaken med sønnen ble tatt opp i Oslo bystyre, er det nå etablert et brukerråd. Smedsrud håper og tror at det kan føre til at både Petter og andre barn i lignende situasjon får mulighet til å leve et tilnærmet normalt liv.
— Jeg håper vi har satt i gang en positiv prosess. Jeg tror det jobbes godt med dette nå. At min Petter har satt i gang noe som blir positivt også for andre gjør godt å tenke på, sier Siri Smedsrud.
— Til høsten begynner jo Petter i sjette klasse. Aktivitetsskolen er jo til og med fjerde trinn. Derfor er det enda viktigere enn tidligere at han kan få med seg venner hjem etter skolen. Jeg har barn selv, og det er jo slik unger skal leve. Ingen er tjent med at barn risikerer å bli isolert etter skoletid. Det tror jeg både utdanningsbyråd Inga Marte Thorkildsen og byråkratene i utdanningsetaten er enig i, avslutter Eirik Lae Solberg.