� Det er ingen tvil om at pengene som er stilt til rådighet gjennom bomringen, som er tenkt å finansiere prosjekter og drift, ikke kan brukes til å subsidiere billettprisene, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp)
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
� Det er ingen tvil om at pengene som er stilt til rådighet gjennom bomringen, som er tenkt å finansiere prosjekter og drift, ikke kan brukes til å subsidiere billettprisene, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

- Ulovlig å bruke bompenger til å gi oslofolk billigere trikk, buss og bane, sier Frps samferdselsminister

� Byrådet i Oslo får ikke lov til å bruke bompenger til å kutte prisene på kollektivtransport, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Aftenposten.

Ap/SV/MDG-byrådet vil bruke inntekter fra bompenger til å finansiere 20 prosent kutt i kollektivtransportprisene. Det fremkommer i Oslo-budsjettet for 2020 som vedtas av bystyret onsdag.

— Men det ikke er lov, slår samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fast.

— Kan ikke subsidiere billettpris

– Det er ingen tvil om at pengene som er stilt til rådighet gjennom bomringen, som er tenkt å finansiere prosjekter og drift, ikke kan brukes til å subsidiere billettprisene, sier Dale.

� Grenseløst amatørskap, er karakteristikken Eirk Lae Solberg (H) gir det rødgrønne byrådet som ikke kjente til instruksen fra samferdselsdepartementet. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen
� Grenseløst amatørskap, er karakteristikken Eirk Lae Solberg (H) gir det rødgrønne byrådet som ikke kjente til instruksen fra samferdselsdepartementet. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Samferdselsdepartementet informerte Oslo kommune allerede i 2010 om at priskutt i kollektivtransporten finansiert av bompenger, var i strid med lovverket. Bompenger kan kun brukes til å støtte driften, for eksempel til bedre rutetilbud og kjøp av kjøretøyer.

Byrådet kjente ikke til instruks

Fungerende samferdselsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) sier de ikke var klar over instruksen fra departementet.

— Men selvfølgelig er det en klar forutsetning for løsningen vi ønsker, at den må være innenfor lovens rammer, sier Marcussen.

Mens samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er sykmeldt fungerer partifellen Hanna E. Marcussen (til h.) som øverste ansvarlige politiske myndighet for Oslos kollektivtransport. Foto: Morten Lauveng Jørgensen
Mens samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er sykmeldt fungerer partifellen Hanna E. Marcussen (til h.) som øverste ansvarlige politiske myndighet for Oslos kollektivtransport. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Byrådet tror likevel at den foreslåtte løsningen er gjennomførbar. Midlene Oslo kommune allerede overfører til drift av Ruter, vil i en foreslått løsning brukes til priskuttet. Så vil bominntekter brukes til å dekke opp for at disse pengene ikke lenger går til drift.

— Grenseløst amatørskap

Høyres bystyremedlem og tidligere finansbyråd i Oslo, Eirik Lae Solberg, er ikke nådig i sin karakteristikk av Ap/SV/MDG-byrådet. Overfor Aftenposten kaller han byrådets håndtering for "et nesten grenseløst amatørskap" og "komplett uforståelig".

— Byrådets kollektivsatsing faller for eget grep, og det er synd. Dette er et grep utelukkende gjort for å kunne redusere billettprisene uten å sette av penger til det. Men når de vil gjøre det gjennom budsjett-triksing, er det risikosport. Og nå viser det seg at de har ødelagt for seg selv, sier Lae Solberg til avisen.

Må i forhandlinger med Viken

I budsjettforslaget bystyret behandler onsdag er det svimlende 77 milliarder kroner som budsjettramme. Dette er det desidert største kommunebudsjettet noensinne lagt frem både i Oslo og Norge. Og i forslaget ligger en enorm satsing på kollektivtransport.

Subsidiering av billettpriser på kollektivtransport er opprinnelig nedfelt i Ap/SV/MDG-byrådets politiske erklæring, og var en av fanesakene da de tre rødgrønne partiene i høst kom til enighet om å styre Oslo i fire nye år.

Men etter den tydelige instruksen fra Frps samferdseslminister Jon Georg Dale må byrådet forhandle med det nye gigantfylket Viken om å få ned billettprisene.