Skuffet og overrasket måtte Høyres gruppeleder Eirik Lae Solberg konstatere at det rødgrønne bystyreflertallet i Oslo stemte ned forslaget som ville gitt 300 nye ladeplasser for elbiler i indre by.
Annonse
– Jeg blir litt oppgitt over at de rødgrønne partiene ikke vil være med på miljøvennlig politikk som gjør at folk som bor i sentrumsnære bydeler også kan eie elbil, sier Eirik Lae Solberg (H) til VårtOslo.
Høyre forsøkte å få flertall for at det kunne opprettes til sammen 300 elbilparkeringsplasser med lading i fire forskjellige p-anlegg; Abelhaugen med innkjøring fra Munkedamsvegen, St. Hanshaugen med innkjøring fra Ullevålsveien, Stensparken med innkjøring fra Fagerborg kirke/Pilestredet og i Maridalsveien 14.
Ville oppveid for fjerning av beboerparkering
Bystyreflertallet ga imidlertid støtte til et forslag fra Høyre, Venstre og KrF om at det skal kunne gis økonomisk støtte til ladeplasser i sameier og borettslag. Men Ap, Sv, Rødt og Miljøpartiet ville ikke være med på å opprette til sammen 300 elbilplasser i de fire sentrumsnære p-anleggene.
– Det er fryktelig synd at de rødgrønne ikke vil være med på det Høyre mener er god miljøpolitikk for alle i Oslo. De 300 elbilplassene ville nemlig oppveid for noen av de gateparkeringsplassene beboere i sentrumsnære bydeler mister ved at det rødgrønne byrådet nå setter i gang med sine sykkelveiplaner, sier Lae Solberg.
– Tullprat fra Høyre
Miljøpartiet de Grønne er sterkt uenige i Lae Solbergs synspunkter.
– Dette er bare tullprat fra Høyres side. Byrådet satser på utslippsfrie kjøretøy. Mens de andre steder i landet har begynt å kutte ut elbilfordeler, har vi fastslått at vi ikke kommer til å fjerne noen av elbilfordelene i Oslo. Det gir forutsigbarhet for elbilistene og fører til at flere velger å bytte ut fossilbilen. I januar var nesten 11 prosent av passeringene i bomringen elbiler. Det er ny rekord, sier Harald Nissen, gruppeleder i bystyregruppa til MDG.
– I sin iver etter å forsvare privatbilismen har Høyre tydeligvis glemt hvordan man driver politikk på ordentlig. Et av tilfluktsrommene de ville vedta at skulle bli parkeringsplasser, brukes i dag til å lagre bysykler, forklarer han.