� Den største forskjellen på den elektriske brannbilen og de tradisjonelle brannbilene er at den nye konseptbrannbilen er bygget som brannbil - helt fra starten, opplyser brannvesenet. Foto: Oslo brann- og redningsetat

Se opp for denne i helgen! Brannvesenet tester elektrisk brannbil i Oslos gater

Gul, hvit og grå er kanskje ikke den fargen man først og fremst forbinder med brannbiler. Men kjøretøyet Oslos brann- og redningsetat tester denne helgen kan bli hovedstadens nye, elektriske brannbil.

— Bilen har mange nye, spennende funksjoner. Mannskapskabinen er bygget som et slags kommandorom med masse tekniske hjelpemidler, det er firehjulstrekk og sving på alle hjul, en beltegående robot i bakluka, og masse annet spennende, skriver Oslo brann- og redningsetatpå sin Facebook-side.

Utviklet i Østerrike

Den nyskapende, elektriske brannbilen er produsert av det østerrikske firmaet Rosenabuer. Den østerrikske brannbilspesialisten har produsert brannslanger, vannpumper og annet slukkingsutstyr siden 1866. Og for ganske nøyaktig 100 år siden begynte Linz-baserte Rosenbauer også å lage brannkjøretøy.

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er øverste politiske sjef for Oslo brann- og redningsetat. Hun var med på testen, og fikk kjøre den beltegående roboten med vannkanon. Her sammen med brannsjef Jon Myroldhaug (til v.) og representanter for firmaene som produserer og selger den nye brannbilen. Foto: Oslo brann- og redningsetat

I starten var det vogner trukket av hester som ble laget. Men etterhvert kom også motoriserte brannbiler. I dag er Rosenbauer en av verdens største produsenter av brannbiler, og både i Australia, Kina og hele Europa finnes kjøretøy spesialbygget av det østerrikske firmaet.

Nå har Oslo brann- og redningsetat bestemt seg for å teste ut Rosenbauers siste modell, elektriske Consept Fire Truck.

Drømmer om en rødlakkert bil

— I og med at brannbilen er elektrisk, kan også Oslos brannvesen bidra til et bedre miljø. Bilen har selvsagt også en vanlig motor som slår inn når batteriet er tomt. Så det er ingen fare for å gå tom for strøm midt i brannslokkingen, forklarer brannvesenet på Facebook.

I bakluka er det en beltegående robot, som kan gjøre masse forskjellig. Den kan kjøre ut utstyr, dra bort ting, eller brukes som vannkanon. Foto: Oslo brann- og redningsetat

Denne helgen er det gode sjanser for at oslofolk støter på den elektriske brannbilen i hovedstadens gater. Brann- og redningsetaten skal nemlig teste bilen i helgen.

— Etterpå skal vi vurdere om vi skal være med videre i utviklingskonseptet. Bilen er ikke klar til å settes i operativ drift ennå, men kanskje kommer den i en rødlakkert versjon til Oslo om et par år, opplyser brannvesenet.

Powered by Labrador CMS