Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
– Men jeg vil fortsette å kjøre dieselbilen min helt til et forbud kommer. Men da skal jeg stanse. Jeg liker nemlig ikke å bryte lover, sa Frps Carl I. Hagen fra bystyrets talerstol.
Frps mest sentrale politiker gjennom historien siktet til byrådets utredning av forbud mot bensin- og dieselbiler innenfor ring 3 om seks år. Et mulig forbud hverken Høyre eller Frp har særlig sansen for. Fremskrittspartiet mener utredningen er bortkastede penger fordi det uansett ikke er opp til Oslos bystyrepolitikere å vedta et forbud mot bensin- og dieselbiler.
– Det er etter veitrafikklovens paragraf sju kun samferdselsdepartementet som kan innføre et forbud mot bensin- og dieselbiler. Og jeg kan love dere at så lenge Frps Ketil Solvik Olsen er samferdselsminister er et slikt forbud helt uaktuelt, fortsatte Hagen under bystyremøtet.
Men utredning av forbud mot bensin- og dieselbiler fra 2024 var bare ett av tilsammen 40 tiltak Raymond Johansens rødgrønne byråd nå får med seg bystyreflertallet på. Blant de andre tiltakene er reduksjon av utslipp fra skip i havna, mulig økning av piggdekkgebyret, økt bruk av miljødifferensierte bomtakster som rushtidsavgift, flere ladepunkter for elbiler og reduksjon av utslipp fra vedfyring.
Og Fremskrittspartiet stemte faktisk for 26 av de tilsammen 40 punktene bystyreflertallet vedtok for å bedre luftkvaliteten.
– Jeg vil gi ros til Ap/SV/MDG-byrådet for en god plan. Og jeg syns Høyre og Venstre har bidratt med mange forbedringer av planen frem til behandlingen i dag. Dessuten syns jeg Carl I. Hagen og Frp også fortjener ros for at de er med på så mange av punktene i en plan som vil gi bedre og renere luft, sa Erik Lunde (KrF).
– Den planen bystyret vedtar i kveld er et stort skritt nærmere renere Oslo-luft. Vi ser også at flere og flere velger å gå, sykle, kjøre elbil eller reise kollektivt, sa miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).
Tiltaksplanen er mange måneder forsinket og Oslo kommune risikerte tvangsmulkt på 50.000 kroner fra Miljødirektoratet dersom det rødgrønne byrådet ikke hadde fremmet planen for bystyret på onsdag.
– Planen fra det forrige, borgerlige byrådet var alt for dårlig. Derfor måtte vi lage en helt ny tiltaksplan mot forurensing, sa miljøbyråd Nguyen Berg i et forsøk på å forklare forsinkelsen.