Oslo innførte piggdekkgebyr første gang i 1999. Så ble avgiften fjernet noen år før den ble gjeninnført igjen. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Over 4.500 bilister tatt for å ikke betale piggdekkgebyr i Oslo
Ingen steder i Norge har lavere andel piggdekk-bilister enn Oslo. Trolig skyldes det en kombinasjon av gebyr og kjøreforhold der piggfritt anses som et godt alternativ.
Siste halvår gikk tallet noe ned til 1.906 tilleggsgebyr, viser de ferske tallene VårtOslo har fått innsyn i.
Annonse
Sammenlignet med de to foregående årene er det blitt færre bilister som ilegges gebyr for ikke å ha betalt piggdekkavgiften.
I 2018 var det samlet 4.714 som fikk tilleggsgebyr. Og året før, i 2017, var det 6.310 piggdekk-bilister som måtte ut med 750 kroner i tilleggsgebyr.
Oslo kommune innførte opprinnelig piggdekkavgift for over 20 år siden. Men så ble avgiften fjernet etter bare to år.
Årsaken var at et politisk mål ble nådd. Avgiften skulle fjernes straks 80 prosent av bilparken i hovedstaden var gått over til piggfrie dekk. Det skjedde i 2001 og dermed fjernet Oslos politikere piggdekkavgiften. For en stakket stund.
Tre år senere, i 2004, ble piggdekkavgiften gjeninnført i Oslo. Hensikten var igjen å begrense bruken av piggdekk og dermed bidra til redusert luftforurensning, færre helseskader og bedre miljø.
Ordningen gjelder for personbil, buss, varebil og lastebil. Tunge kjøretøy, med totalvekt på 3500 kilo eller mer, skal betale dobbelt gebyrsats.
Tall Nettavisen har hentet fra If skadeforsikring viser at ingen steder i landet er det så lav andel piggdekkbilister som Oslo. If anslår at kun omlag 4,5 prosent av bilistene i hovedstaden kjører med piggdekk.
Opplysninger om piggdekkavgiften i Oslo og ulike betalingsformer finner du på kommunens nettsider.