Oslo innførte piggdekkgebyr første gang i 1999. Så ble avgiften fjernet noen år før den ble gjeninnført igjen. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Oslo innførte piggdekkgebyr første gang i 1999. Så ble avgiften fjernet noen år før den ble gjeninnført igjen. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

Over 4.500 bilister tatt for å ikke betale piggdekkgebyr i Oslo

Ingen steder i Norge har lavere andel piggdekk-bilister enn Oslo. Trolig skyldes det en kombinasjon av gebyr og kjøreforhold der piggfritt anses som et godt alternativ.

Publisert Sist oppdatert

Likevel ble det iløpet av 2019 skrevet ut 4.512 tilleggsgebyr på 750 kroner til bilister som ikke hadde betalt piggdekkgebyr i Oslo.

Flest ble ilagt gebyr iløpet av første halvår. 2606 tilleggsgebyr ble ilagt før sommeren, opplyser bymiljøetaten i Oslo kommune.

Nedgang siden 2017

Siste halvår gikk tallet noe ned til 1.906 tilleggsgebyr, viser de ferske tallene VårtOslo har fått innsyn i.

Sammenlignet med de to foregående årene er det blitt færre bilister som ilegges gebyr for ikke å ha betalt piggdekkavgiften.

I 2018 var det samlet 4.714 som fikk tilleggsgebyr. Og året før, i 2017, var det 6.310 piggdekk-bilister som måtte ut med 750 kroner i tilleggsgebyr.

Over 95 prosent av alle bilister i Oslo kjører piggfritt. Likevel blir flere tusen årlig tatt for å snike seg unna piggdekkgebyret. Foto: Jon Eeg / NTB scanpix
Over 95 prosent av alle bilister i Oslo kjører piggfritt. Likevel blir flere tusen årlig tatt for å snike seg unna piggdekkgebyret. Foto: Jon Eeg / NTB scanpix

Oslo kommune innførte opprinnelig piggdekkavgift for over 20 år siden. Men så ble avgiften fjernet etter bare to år.

Årsaken var at et politisk mål ble nådd. Avgiften skulle fjernes straks 80 prosent av bilparken i hovedstaden var gått over til piggfrie dekk. Det skjedde i 2001 og dermed fjernet Oslos politikere piggdekkavgiften. For en stakket stund.

Over 95 prosent kjører piggfritt

Tre år senere, i 2004, ble piggdekkavgiften gjeninnført i Oslo. Hensikten var igjen å begrense bruken av piggdekk og dermed bidra til redusert luftforurensning, færre helseskader og bedre miljø.

Ordningen gjelder for personbil, buss, varebil og lastebil. Tunge kjøretøy, med totalvekt på 3500 kilo eller mer, skal betale dobbelt gebyrsats.

Tall Nettavisen har hentet fra If skadeforsikring viser at ingen steder i landet er det så lav andel piggdekkbilister som Oslo. If anslår at kun omlag 4,5 prosent av bilistene i hovedstaden kjører med piggdekk.

Opplysninger om piggdekkavgiften i Oslo og ulike betalingsformer finner du på kommunens nettsider.