Venstres Guri Melby og Høyres Eirik Lae Solberg lyttet forbauset til forklaringen om at bymiljøetaten overså bystyrets vedtak fordi byråkratene hadde sin helt egen tolkning av trafikksikring i Løkkeveien. Foto: Arnsten Linstad
Byråkrat-tabbe stanset trafikksikring av Løkkeveien
Bymiljøetaten tolket Vegvesenet feilaktig dit hen at de ikke kunne sette opp en fotoboks i Løkkeveien. Og ignorerte dermed bystyret.
Fotoboks i Løkkeveien i Oslo skulle sikre fotgjengere, trodde Oslo bystyret da vedtaket om fotoboks ble fattet før jul i fjor. Men nå bekrefter Bymiljøetatens direktør, Gerd Robsahm Kjørven, at hun aldri fulgte ordren fra byens øverste organ om å be Vegvesenet sette opp fotoboks.
Mens hun holdt opp et hefte fra Statens vegvesen forklarte Bymiljøetat-direktør Robsahm Kjørven onsdag kveld medlemmene av bystyrets samferdsels- og miljøkomite hvordan byråkrat-tabben førte til at det aldri ble rettet en formell henvendelse om fotoboks.
Overrasket da Vegvesenet snakket i media
– Vi leste gjennom heftet med retningslinjer fra Vegvesenet. Ut fra dette heftet tolket Bymiljøetaten at det ikke er vanlig av Vegvesenet å sette opp fotoboks der det er lavere fartsgrense enn 50 km/t. Derfor sendte vi aldri noe brev til Vegvesenet, sa Robsahm Kjørven til uforstående miljø- og samferdselspolitikere.
– Ja, men Bymiljøetaten tolket Vegvesenet, og derfor ble vi litt overrasket i forrige uke da media hadde snakket med Vegvesenet, og oppdaget at det ikke er umulig å prøve ut fotobokser i gater, sa Robsahm Kjørven.
Men miljø og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) kunne ikke gi noen løfter om snarlig stenging da hun svarte bystyrets miljø- og samferdselskomite i går kveld.
– Vi vil beslutte hva som skjer om kort tid når en trafikkanalyse for Løkkeveien og tilliggende gater og veier foreligger. Men jeg forsikrer at vi er svært opptatt av trafikkproblemene i Løkkeveien og resten av Ruseløkka, sa miljøbyråden i komitemøtet.
Vegdirektoratet bekreftet egne retningslinjer
– Etter et oppslag i Dagsavisen tok bymiljøetaten kontakt med Vegdirektoratet, som bekreftet at det normalt ikke settes opp fotobokser på veier med fartsgrense lavere enn 50 km/t, sier Monica Thorud Olsen, presseansvarlig i bymiljøetaten.
I en vurdering av behovet for fotoboks, legges det også vekt på ulykkesfrekvens samt at gjennomsnittsfarten i før-situasjonen ligger over fartsgrensen. I Løkkeveien er det foretatt fartsmålinger som indikerer at gjennomsnittshastigheten er under skiltet fartsgrense, ifølge Olsen.
– Etter oppslaget i Dagsavisen tok bymiljøetaten kontakt med Vegdirektoratet, som bekreftet at disse retningslinjene fortsatt gjelder. Vi vil imidlertid sende en formell søknad til Statens vegvesen på bakgrunn av uttalelsen i Dagsavisen, sier Olsen.