– Hva er egentlig gjort for å sikre seg mot utro tjenere i kommunen? spør Rødts gruppeleder i bystyret, Eivor Evenrud. Foto: Christian Vassdal
– Hva er egentlig gjort for å sikre seg mot utro tjenere i kommunen? spør Rødts gruppeleder i bystyret, Eivor Evenrud. Foto: Christian Vassdal

Boligbygg-saken viser at byrådet mangler tiltak mot misligheter, mener Rødt

Publisert Sist oppdatert

– Byrådet står bak en eiendomsstrategi der tiltak mot korrupsjon og misligheter ikke er nevnt med ett eneste ord, sier Rødts gruppeleder i bystyret, Eivor Evenrud.

Tirsdag har bystyrets kontrollutvalg ekstraordinært møte. På sakskartet står en eneste sak: Boligbygg og mistankene om misligheter som ingen aner omfanget av ennå. En innleid konsulent er siktet for grov økonomisk utroskap mot Oslo kommune. Både kommunen og Økokrim mener konsulenten kan ha påført kommunen tap på flere titalls millioner kroner gjennom flere direktekjøp av eiendom og boliger.

Ifølge Dagens Næringsliv skal Boligbygg blant annet ha kjøpt eiendom for over 220 millioner kroner fra kjente konkursgjengere. Selgerne skal ha hatt en fortjeneste på over 60 millioner kroner etter salgene til Boligbygg.

Leid inn etter politisk hestehandel

– Det er dessverre ikke første gang vi opplever grove misligheter i kommunale foretak. Hva er egentlig gjort for å sikre seg mot utro tjenere i denne foretaksmodellen? Vi i Rødt mener det er på høy tid å se på hvordan kommunen organiserer både sin drift og virksomhet i disse foretakene, sier Eivor Evenrud til VårtOslo.

Konsulenten ble leid inn til det kommunale foretaket Boligbygg etter en politisk hestehandel mellom SV og det forrige Høyre/Venstre/KrF-byrådet. Mot at SV sikret bystyreflertall for bygging av Lambda, som skal huse det nye Munchmuseet, stemte de borgerlige partiene for områdesatsingen kalt "Tøyen-løftet".

Sist onsdag redegjorde næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) om Boligbygg-skandalen for bystyret. Han informerte blant annet om at revisjonsfirmaet Deloitte er satt til å gjennomføre en ekstern gransking av kommunen, samtidig som Økokrim fortsetter sin etterforskning. Men allerede før næringsbyrådens redegjørelse, var det klart at bystyrets kontrollutvalg hadde startet arbeidet med å nøste i hva som egentlig har skjedd.

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) har så langt sparket styrelederen i Boligbygg og satt revisjonsfirmaet Deloitte til å granske kommunen i forbindelse med Boligbygg-skandalen.
Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) har så langt sparket styrelederen i Boligbygg og satt revisjonsfirmaet Deloitte til å granske kommunen i forbindelse med Boligbygg-skandalen.

Kontrollutvalget vil ha kortene på bordet

– Kontrollutvalget har allerede bedt kommunerevisjonen forberede en sak. Vi ønsker å være raskt i gang med undersøkelsene av mulige misligheter. I tirsdagens ekstraordinære møte vil kontrollutvalget gi revisjonen signaler om hvor omfattende gransking vi ønsker oss, sier leder av bystyrets kontrollutvalg, Ola Kvisgaard (H).

– Nå viser det seg at den siktede, innleide konsulenten ble engasjert av kommunale Boligbygg på vårparten 2015. Det vil si under det forrige byrådet og i den forrige bystyreperioden. Hvor langt tilbake vil kontrollutvalget be revisjonen gå for å komme til bunns i saken?

– Akkurat det handler mest om revisjonsmetodikk. Kontrollutvalget ber kommunerevisjonen gjøre det som er nødvendig for å få alle de svarene vi og bystyret har behov for. Det er ganske opplagt allerede nå at noen har forsøkt å lure til seg fellesskapets penger, sier Kvisgaard.

LES OGSÅ: Boligbyggskandalen i Oslo vokser. Siktet konsulent leid inn under borgerlig byråd

Kontrollutvalgets leder, Ola Kvisgaard (H), vil be kommunerevisjonen legge alle Boligbygg-svarene på bordet. Foto: Privat
Kontrollutvalgets leder, Ola Kvisgaard (H), vil be kommunerevisjonen legge alle Boligbygg-svarene på bordet. Foto: Privat

Boligbyggs budgivning bør granskes

– Det er vel også en politisk, ideologisk side i denne saken der særlig Høyre og Frp er kritiske til kommunen som en stor, offentlig aktør på det private boligmarkedet?

– Ja, og jeg stusser personlig over at en konsulent blir innleid i flere år for å drive med løpende arbeidsoppgaver i kommunen. Hva er det som gjør at en konsulent skal ha en særskilt kompetanse som må leies inn over så lang tid? Sakens kjerne dreier seg jo også om Boligbygg kan ha blåst opp budrunder som igjen har drevet boligprisene unødig høyt. Noe som igjen kan ha fordrevet andre kjøpere fra boligmarkedet. Derfor mener jeg at kommunerevisjonen også bør granske strategi i budrundene og hvordan disse er dokumentert der Boligbygg og Oslo kommune har vært involvert, sier Kvisgaard.