Høyrepolitikerne Beate Auke og Pia Farstad von Hall ser for seg at bybåtene har elektrisk utenbordsmotor med båtplass og ladepunkter flere steder langs Oslos sjøfront. Foto: André Kjernsli

Høyre vil ha bybåter i Oslo: — Flere kan få oppleve fjorden og båtlivet

Bybåter folk kan leie eller abonnere på finnes allerede i Malmø og København. � Høyres forslag om bybåter er en videreføring av bysyklene i Oslo, og vil gi mange flere muligheten til båt- og sjøliv, sier Beate Brovig Auke (H).

Sammen med bystyrerepresentant Pia Farstad von Hall (H) lanserer Høyres Beate Brovig Auke forslaget om bybåter i Oslo. En ordning som i likhet med bysyklene kan gi alle en mulighet til å komme seg på fjorden og nyte sjølivet.

— Men vi ser jo også for oss at bybåter med miljøvennlig, elektrisk utenbordsmotor kan være et nyttig fremkomstmiddel. Folk kan for eksempel ta en bybåt fra Sørenga til Tjuvholmen. På samme måte som folk bruker bysykler, kan man forflytte seg på fjorden, sier Pia Farstad von Hall til VårtOslo.

Redningsvest i båten

Bysyklene i Oslo har vært en kjempesuksess i mange år. Ifølge Urban Sharing, som står bak Oslo bysykkel, er bruken nær tredoblet siden innføring av nytt bysykkelsystem i 2016. Bare iløpet av første halvår ifjor hadde 50.000 sesongabonnenter syklet 1.327.408 turer, skrev Urban Sharing i juli 2018.

I København kan folk leie sin egen båt med elektrisk utenbordsmotor gjennom selskapet Goboat. Foto: www.goboat.dk

— Vi ser for oss en videreføring av idéen som var grunnlaget for bysyklene. Det må være en god infrastruktur rundt båtene. Det må også være trygt å bruke båtene, og det er viktig å ta sikkerhet på alvor. Redningsvester er påbudt når man er på sjøen i småbåter, og kan ligge innelåst i båtene når de ikke er i bruk. Så kan folk låse opp skottet til vestene for eksempel med en enkel app på mobilen, sier Pia Farstad von Hall.

— I Oslo er det over 40.000 som eier eller har tilgang til fritidsbåt. Men ikke alle har båten her i byen. Og mange er glad i sjøen, men har ikke tilgang til båt. Så bybåter kan være en flott måte for flere å få et forhold til fjorden og båtliv, sier Beate Auke.

Elektrisk påhengsmotor

Hva slags båter er det dere ser for dere? 

— Nå er det en del krav knyttet til å ferdes på sjøen. Blant annet kreves båtførerbevis for alle født etter 1980 dersom båten er over åtte meter eller har motor med mer enn 25 hk. Men her er det snakk om mindre båter med mindre elektrisk motor, sier Auke og Farstad von Hall.

En elektrisk, solcelleladet bybåt i København. Danskene har tydeligvis ikke like strenge regler for redningsveat ombord i småbåter som vi har i Norge. Foto: www.goboat.dk

— Dessuten mener vi en ordning med bybåter kan starte i det små. Slik får man prøvd ut ordningen. Som jo også er en miljøvennlig form for transport. Hvis du skal fra Bjørvika til Filipstad er det jo ikke kø på fjorden, sier Beate Brovig Auke.

— Forslaget vi fremmer i bystyret går ut på at byrådet legger frem en plan for å etablere en ordning med bybåter innen utgangen av 2019, sier Pia Farstad von Hall.

Powered by Labrador CMS