Busser og utrykninsgskjøretøy skal få passere bommene som kommer i Løkkeveien. Men både privatbilister og næringslivet må finne andre gater når den sterkt trafikerte gjennomfartsåren prøvestenges. Foto: Arnsten Linstad
— Den jævla stortingsgarasjen ødelegger for ungene i Løkkeveien. Unnskyld uttrykket, ordfører
Beboerne på Ruseløkka kan juble etter at bystyreflertallet vedtok å prøvestenge Løkkeveien. Men Ap-veteran Rune Gerhardsen var forbannet og brukte det man kaller et uparlamentarisk språk fra talerstolen.
— Dessverre må bussene kjøre gjennom Løkkeveien helt til den derre jævla stortingsgarasjen blir ferdig bygget. Unnskyld uttrykket, ordfører, men jeg er så lei av den derre garasjen som ødelegger for ungene i Løkkeveien, sa Rune Gerhardsen (Ap) fra bystyrets talerstol.
Men Løkkeveien blir stengt for all privatbilisme i ett år. Selv om Ap-veteranen Gerhardsen har rett. Beboerne på Ruseløkka må tåle busser fordi traseén i Stortingsgata er stengt grunnet nasjonalforsamlingens mye omtalte skandalebygg.
Beboerne har slåss for stenging i 47 år
Allerede i 1971 begynte beboere i Vika og Ruseløkka å slåss mot biltrafikken gjennom sentrumsbydelen. 47 år senere er trafikken verre enn noensinne. Men onsdag fikk Venstres opprinnelige forslag om å prøvestenge Løkkeveien flertall. Riktignok har det rødgrønne Ap/SV/MDG-byrådet også foreslått prøvestenging, men det er Venstres tidligere bystyrerepresentant Guri Melby som opprinnelig fremmet forslaget om å forsøke en tidsbegrenset stenging av Løkkeveien.
— Men uansett, dette er en gladsak. I februar i år møtte jeg bekymrede foreldre og beboere på Ruseløkka. Det som skremte meg var hvor farlig trafikken var i Løkkeveien. Noe flere trafikkulykker viser. Nå får vi sikret barnas skolevei, sier samferdsels- og miljøpolitiker Bashe Musse (Ap).
Annonse
— Stenging gir mer trafikk andre steder, mener Frp
Kun Fremskrittspartiet er mot en prøvestenging og stemte mot det opprinnelige Venstre-forslaget.
— Frp mener selvfølgelig at sikring av skoleveien for barn på Ruseløkka er viktig. Men det må gjøres på andre måter enn gjennom stenging. Stenges Løkkeveien, blir det mer trafikk for barna i Bygdøy allé. Og det blir mye mer trafikk i Munkedamsveien. Politiet har også frarådet å stenge Løkkeveien, sier Camilla Wilhelmsen (Frp).
— Trafikkanalyser viser dessuten at dette fører til økt kjørelengde for bilister, noe som igjen øker risikoen for ulykker. Dessuten innebærer økt kjørelengde økning i forurensende utslipp i Oslo sentrum, sier Wilhelmsen.
Høyre krever evaluering etter tre måneder
Men Frp sto alene. Høyre, KrF og Rødt støtter Venstre og de tre rødgrønne partiene Ap, SV og MDG. Men Høyre er skeptiske til å prøvestenge i et helt år.
— Høyre fikk flertallet med på at det rødgrønne byrådet må komme tilbake med en evaluering etter tre måneders prøvestenging av Løkkeveien. Hvis stenging bærer helt galt av sted, med alt for mye trafikk i andre gater, så må vi i bystyret ha en mulighet til å trekke i bremsen, sier Høyres gruppeleder, Eirik Lae Solberg til VårtOslo.
Selv om kampen mot biltrafikk gjennom Løkkeveien har pågått i 47 år, så var det sommeren 2016 aksjonistene på Ruseløkka fikk skikkelig vind i seilene. Gjennom opprettelsen av Ruseløkka-aksjonen ønsket de å sette fokus på det de mente var en trafikksituasjon de ikke kunne leve med. I kjølvannet ble det sendt et såkalt innbygger-initiativ til bystyret. Og dette satte i gang prosessen, som nå endte med prøvestenging.
Nå gjenstår det å se om stengingen blir vellykket og om Frp har rett i at trafikken vil øke uforsvarlig i andre sentrumsgater. Uansett må byrådet komme tilbake til bystyret med en evaluering etter tre måneder av den ett år lange prøvestengingen.