� Om en overskrift virker for sprø til å være sann, så er den ofte det, sier byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG). Foto: Kristina Søgnebotten Lang-Ree

— Klikkvennlig røverhistorie, sier MDGs byutviklingsbyråd om at Maxbo Sinsen tvinges til å ha 88 p-plasser for sykkel

Maxbo hevder kommunen tvinger byggvareforretningen på Sinsen til å ha 88 p-plasser for sykkel, og å bare ha 26 bilplasser. � En engasjerende og provoserende fortelling, men helt feil, sier byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG).

Publisert

— Etter slagordet "aldri sjekk en god historie" har media klart å skape en klikkvennlig røverhistorie om at MDG vil tvinge snekkere til å frakte byggematerialer på baksetet på sykkelen sin, skriver byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen på Facebook.

Mandag publiserte VårtOslo, NTB og flere andre medier en sak hentet fra bransjemagasinet Estate nyheter om at Maxbo Sinsen pålegges av plan- og bygningsetaten å etablere 88 sykkelparkeringsplasser. Og dermed fjerne 44 bilplasser ved byggvarebutikken.

— Provoserende fortelling som er feil

— Det er ingen som kommer på sykkel til Maxbo for å hente med seg et badekabinett eller en pall med Leca-blokker, sa administrerende direktør Jens Jalland i Løvenskiold Eiendom til Estate Nyheter.

— Det er jo en engasjerende og provoserende fortelling. Den eneste haken er at den er feil, kontrer byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen.

� I dag har jeg fått mange henvendelser fra folk som er oppgitt fordi de skal bli tvunget til å sykle til Maxbo på Sinsen for å kjøpe byggematerialer, sier en oppgitt byutviklingsbyråd, Hanna E. Marcussen (MDG). Foto: Google maps

— Saken er ennå ikke politisk behandlet. Plan og bygningsetatens begrunnelse for avslaget er blant annet at Statens Vegvesen og Bane Nor, som er underlagt regjeringen, har innsigelser. Vegvesenet mener det ikke er trafikksikkert med så mye parkering og trafikk i området, og Bane Nor mener planen ligger for tett på jernbanelinja, sier byutviklingsbyråden.

— En fjær til fem høns

Byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen avviser at det er aktuelt for det rødgrønne Ap/SV/MDG-byrådet å gå inn for å fjerne 44 biloppstillingsplasser ved Maxbo Sinsen til fordel for 88 sykkelplasser.

� Om en overskrift virker for sprø til å være sann, så er den ofte det, skriver Hanna E. Marcussen på Facebook. Foto: MDG / Privat

— Og hvor kommer disse påstandene fra? Jo, det viser seg at mediene ukritisk har gjort en fjær til fem høns! Plan og bygningsetaten skriver at "en større andel av transporten til varehuset burde tas ved gange, kollektiv og sykkel", og mener det vil være riktig å bruke den lave delen av normen.

— At en større andel skal tas ved kollektiv, sykkel og gange synes jeg naturligvis er en god ambisjon. Det synes jeg naturligvis er en god ambisjon, sier Hanna E. Marcussen.

— Men dette betyr ikke at byrådet planlegger at alle skal sykle for å skaffe byggematerialer, eller at Maxbo Sinsen må erstatte flesteparten av bilparkeringsplassene sine med sykkelparkering, fortsetter MDG-politikeren.

— Saken er rett og slett at Maxbo har foreslått en reguleringsplan med en for trafikkfarlig løsning for trafikk og parkering, noe samferdselsministerens folk ikke vil være med på. Dette har etaten tatt på alvor.

— Om en overskrift virker for sprø til å være sann, så er den ofte det, avslutter MDGs byutviklingsbyråd, Hanna E. Marcussen.

Powered by Labrador CMS