15 år gamle Even Warsla Meen mistet livet i tunnelulykken på Filipstad i Oslo 24. februar. Han ble bisatt i Frogner kirke. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Familien til avdøde Even Warsla Meen (15) reagerer på rapport etter tunnelulykken på Filipstad
Familien til 15 år gamle Even Warsla Meen, som omkom på Bane Nors område på Filipstad i februar, mener ulykkesrapporten kan gi inntrykk av at ungdommene kan bebreides.
Det var søndag 24. februar at tre ungdommer tok seg inn på jernbaneområdet Filipstad fra fritidsklubb-tomten i nærheten.
Etter det gikk de inn i tunnelen der det sto to parkerte tog. Etter å ha klatret opp på taket av det ene toget kom en av ungdommene for nær kontaktledningen. Det førte til en eksplosjon, og de to andre ble kastet ned på bakken.
Lavt gjerde ved Ruseløkka fritidsklubb
I sin interne granskningsrapport om dødsulykken, der også Even Warsla Meens 16 år gamle kjæreste og 15 år gamle klassekamerat ble kritisk skadd, erkjenner Bane Nor at «det er funnet forhold som kunne bidratt til å redusere risikoen for skade».
Rapporten ble lagt fram torsdag.
Annonse
Advokat Sven Knagenhjelm, som representerer gutten som overlevde og familien til gutten som omkom, sier i en pressemelding at Bane Nors rapport inneholder uttalelser som er egnet til å bagatellisere Bane Nors ansvar.
I en strekning på 30 meter utenfor togparkeringsområdet på Filipstad var gjerdet betraktelig lavere enn det Bane Nors interne regelverk tilsier. Like overfor denne strekningen ligger det en fritidsklubb, og ikke langt unna ligger Ruseløkka skole, der 15-åringen var elev.
— Det er en rekke forhold som hver for seg ville ha forhindret denne ulykken, sier advokaten.
Han peker på at om det ikke hadde vært hull i gjerdet og gjerdet hadde vært høyt nok, så ville ikke ulykken ha skjedd. Den ville heller ikke skjedd om gjerdet eller tunnelinngangen hadde vært utstyrt med skilt om høyspenning livsfare, mener han.
— Med det vi i dag vet om omstendighetene rundt ulykken, er det ingen grunn for Bane Nor til å vente på Havarikommisjonens rapport eller politiets undersøkelser for å kunne slå fast at ulykken ene og alene er foretakets ansvar, sier Knagenhjelm.
I en pressemelding svarer Bane Nor at den interne undersøkelsesrapporten ikke har til hensikt å avklare ansvarsspørsmålet.
— Ansvarsspørsmålet beror på en sammensatt vurdering og kan ikke utledes fra enkeltelementer eller brudd på internt regelverk. Kartleggingen av hendelsesforløpet er det fortsatt politiets etterforskning som håndterer, heter det i pressemeldingen.
— I tillegg gransker Statens havarikommisjon for transport ulykken. Forut for at en har ytterligere avklaringer av faktum, er det derfor dessverre for tidlig å avklare skyldspørsmålet, skriver Bane Nor.