Surdeigsbutikken ligger rett ved siden av klesbutikken Monki og Urban, midt i smørøyet mellom Majorstuen og Nationalteateret.

I et vindu i Bogstadveien står en surdeig og vokser og vokser. - Vi må mate den hver dag

I et butikkvindu i Bogstadveien 4 står det en gigantisk surdeig. Den mates hver dag klokka 10, og du kan følge med på en direktesending.

Mandag første februar åpnet Coop en pop up surdeigsbrødbutikk. Brødene må du enn så lenge bestille via Foodora, på grunn av korona.

Arnfinn Bye i Coop Industri forteller til Kampanje at surdeig har «tatt helt av» i Norge de siste årene, særlig nå som folk er så mye hjemme.

Butikken har en avtale med Foodora, slik at det er mulig å hente brød. Korona har satt en stopper for kunder i butikken.

Reklamekampanje

Pop up-konseptet skal bare vare en måned, som en reklamekampanje for de nye brødene matvarekjeden Coop skal ha i butikkene sine. Surdeigsbrød har lengre holdbarhet og har potensialet til å redusere matsvinn.

— Etterspørselen etter surdeig har vokst 30 prosent nå i januar. Det kan hende vi gjør en 2.0-versjon og har den i butikk også, forteller Bye.

På Coops YouTube-kanal kan man se surdeigen hele døgnet. Klokka 10 begynner de å blande inn vann og mel.

Gjennomtenkt deigplassering

I vinduet kan man se et stort glass med surdeig, og det er denne deigen som brukes til å lage brødene. Bye forteller at de både filmer og mater hver dag. Fredag 5. februar hadde de rundt 100 bestillinger på brød.

Plasseringen av butikkvinduet er nøye tenkt gjennom. I Bogstadveien er det som regel en del folk.

Direktesending kan sees her: SURDEIGEN i Bogstadveien

Powered by Labrador CMS