Ap, SV og Sp står bak utredningen der det foreslås å droppe ny togtunnel under Oslo.
Ap, SV og Sp står bak utredningen der det foreslås å droppe ny togtunnel under Oslo.

Utredning foreslår å droppe ny jernbanetunnel under Oslo

Opposisjonen på Stortinget vil tenke nytt om ny togtunnel under hovedstaden. De håper togtrafikken i og rundt Oslo kan dobles uten ny tunnel.

Publisert

Ap, SV og Sp kommer nå med en ny utredning av togtrafikken rundt Oslo. Utredningen anbefaler å droppe ny jernbanetunnel under hovedstaden, la flytoget bli en del av rutetrafikken Tønsberg-Gardermoen og legge om på lokaltogruter.

Det foreslås også å bygge et ekstra spor på Oslo S.

— Vi må tenke nytt

— Utredningen fra Trafikkonsept setter spørsmålstegn ved de faglige anbefalingene til Bane Nor. Det skal noe til å gjøre det. Da må vi tørre å ta det på alvor og reise en debatt om jernbaneplanene, sier SVs Arne Nævra til Aftenposten.

Han får følge av Arbeiderpartiets Sverre Myrli og Senterpartiets Sigbjørn Gjelsvik.

– Utgiftssprekkene for jernbaneutbyggingen viser seg å være enorme. Vi må tenke nytt. Derfor må Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet ta utredningen vår på alvor, sier Myrli.

Nationaltheateret stasjon stengt i to år

I tillegg til utgiftssprekkene peker de tre stortingspolitikerne på ulempene for Oslo ved å bygge en ny tunnel. Nationaltheatret stasjon må stenges i to år.

Byggetiden vil være opp til ti år og kollektivsystemet i Oslo vil få redusert funksjonalitet i flere år ettersom Jernbanetorget må graves opp. Kostnaden er beregnet til 30–40 milliarder kroner.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.