Slik tenker arkitektene i  Zaha Hadid Architects og A-lab at Fornebu stasjon blir sdeende ut når den står ferdig.
Illustrasjon: Fornebubanen / NTB scanpix
Slik tenker arkitektene i Zaha Hadid Architects og A-lab at Fornebu stasjon blir sdeende ut når den står ferdig. Illustrasjon: Fornebubanen / NTB scanpix

De nye stasjonene på Fornebu-banen blir ikke monumentale praktverk lover byråden

Vinnerne i plan- og designkonkurransen for nye T-banestasjoner på Fornebubanen i Oslo og Bærum ble klare mandag.

Publisert Sist oppdatert

Arkitektkonkurransen for stasjonene langs den nye Fornebubanen ble utlyst for et år siden. Totalt kom inn 85 søknader fra ulike arkitektkontorer som ønsket å delta , og vinnerne ble innstilt etter en prekvalifisering der 14 kontorer og team ble invitert med videre i prosessen. I dag ble vinnerne presentert under et arrangement på Arkitektenes Hus.

Tradisjonelt og nøktern design

Under premiesermonien la byråd for miljø og samfedsel Lan Marie Berg (MDG) vekt på at de nye stasjonene ikke skal bli noen storslåtte byggverk. Her skal en være tro mot den tradisjonen og det arkitektoniske uttrykk dagens T-banestasjoner er bygget i.

— Vi har tradisjon i Oslo for spennende, funksjonell og nøktern arkitektur på T-banen. Denne tradisjonen er byrådet opptatt av å ta med videre når vi nå gjennomfører den største kollektivutbyggingen i Oslo-regionen siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig, understreket byråden.

Fornebu stasjon og driftsbase laget av Zaha Hadid Architects og A-lab med prosjektet «Underjordisk landskap» er blant vinnerne i plan- og designkonkurransen for nye T-banestasjoner på Fornebubanen i Oslo og Bærum.<br />Illustrasjon: Fornebubanen / NTB scanpix
Fornebu stasjon og driftsbase laget av Zaha Hadid Architects og A-lab med prosjektet «Underjordisk landskap» er blant vinnerne i plan- og designkonkurransen for nye T-banestasjoner på Fornebubanen i Oslo og Bærum.
Illustrasjon: Fornebubanen / NTB scanpix

Byggingen av Fornebubanen starter etter planen i 2020, og den skal stå ferdig fem år senere. Banen blir rundt 8,2 kilometer lang, og reisetiden fra Fornebu til Majorstuen blir på omkring tolv minutter. Banen vil ligge i tunnel under bakken.

Dette er vinnerne

I alt seks stasjoner skal anlegges for å betjene persontransporten på den nye Fornebubanen når den står ferdig. Her er utfallet av arkitektkonkurransen.

* Skøyen stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt: «Lyssprekk».

* Vækerø stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt «Bergtatt».

* Lysaker stasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup. Prosjekt: «Lysakers hjerte».

* Fornebuporten stasjon (tidligere Arena): Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Himmelen under».

* Flytårnet stasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/Imago-Atelier de Arquitectura og José Gigante. Prosjekt: «Volare».

* Fornebu stasjon og driftsbase: Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Underjordisk landskap».