Tidligere denne sommeren meldte Statens vegvesen at det er aktuelt innføre et eget felt for tungtrafikk på E18 inn mot Oslo. Det
vil blant redusere køene til og fra hovedstaden.
– Vi jobber nå med å etablere et tungtrafikkfelt. Det vil si
at vogntog over 7,5 tonn vil få tilgang til kollektivfeltet. Dette feltet blir
da hetende tungtrafikkfelt, sa prosjektleder Halvard Gavelstad i Statens
vegvesen til VG i juni.
Reagerer
Norsk Motorcykkel Union (NMCU) reagerer på Vegvesenets
tungtrafikktiltak i Oslo-området.
– Hele Motorsykkel-Norge, med mer enn 250.000
motorsyklister, reagerer nå på at det blir innført tungtrafikkfelt i Norge uten
MC, sier daglig leder Arild Lind i NMCU i en pressemelding.
Annonse
– Vi sier klart nei til tungtrafikkfelt uten MC og reagerer
sterkt når vi nå registrerer konsekvensene av det nye forslaget fra Statens
vegvesen.
En rekke andre interesseorganisasjoner har meldt seg på og
krever en grundig høring av forskriften.
«Arbeidsulykke»
Statens vegvesen har nå bestemt at de skal tilrettelegge for
tungtrafikken på E6 inn mot Oslo fra både nord og sør.
Kollektivfeltene på E6 på strekningene Hvam –Tangerud i nord
og Taraldrud–Klemetsrud i sør omgjøres til tungtrafikkfelt for buss og
lastebil. Det er også aktuelt å etablere tungtrafikkfelt på E18 fra Asker mot
Sandvika etter sommerferien. Det vil være tillatt for taxi, men ikke
for motorsykkel.
– Nå forventer vi at dere straks retter opp i arbeidsulykken
ved å være minst like raske med enten å sette opp underskilt som tillater
motorsykkel, eller ved endre forskriftene slik at motorsykler automatisk har
tilgang til tungtrafikkfelt, sier Lind.
– Det er en ufattelig uklok løsning det de nå velger; å
prioritere forurensende tungtransport i stedet for elektriske varebiler,
lastebiler og samkjørende elbilister, sier generalsekretær Christina Bu i
Elbilforeningen.
NAF mener heller ikke at den valgte løsningen kommer til å
løse køproblemene i området.
– Folk opplever trafikkinfarkt og Statens vegvesen starter
med et tiltak som er som å gi en hjertepasient en kald klut. Det er
frustrerende å se at de først gjør tiltak på E6, der køproblemene er minst, har
pressesjef Ingunn Handagard i NAF tidligere uttalt.