Organisasjonen reagerer sterkt på tiltaket fra Statens vegvesen.

Kaller Vegvesenets tiltak en «arbeidsulykke»

Også en rekke andre interesseorganisasjoner har meldt seg på og krever en grundig høring av forskriften.

Publisert

Tidligere denne sommeren meldte Statens vegvesen at det er aktuelt innføre et eget felt for tungtrafikk på E18 inn mot Oslo. Det vil blant redusere køene til og fra hovedstaden.

– Vi jobber nå med å etablere et tungtrafikkfelt. Det vil si at vogntog over 7,5 tonn vil få tilgang til kollektivfeltet. Dette feltet blir da hetende tungtrafikkfelt, sa prosjektleder Halvard Gavelstad i Statens vegvesen til VG i juni.

Reagerer

Norsk Motorcykkel Union (NMCU) reagerer på Vegvesenets tungtrafikktiltak i Oslo-området.

Arild Lind, daglig leder i NMCU, avbildet i motorsykkelklær mens han holder en hjelm. Han smiler. På hodet har han en NMCU-caps.
Arild Lind har vært daglig leder i NMCU siden 2023.

– Hele Motorsykkel-Norge, med mer enn 250.000 motorsyklister, reagerer nå på at det blir innført tungtrafikkfelt i Norge uten MC, sier daglig leder Arild Lind i NMCU i en pressemelding.

– Vi sier klart nei til tungtrafikkfelt uten MC og reagerer sterkt når vi nå registrerer konsekvensene av det nye forslaget fra Statens vegvesen.

En rekke andre interesseorganisasjoner har meldt seg på og krever en grundig høring av forskriften.

«Arbeidsulykke»

Statens vegvesen har nå bestemt at de skal tilrettelegge for tungtrafikken på E6 inn mot Oslo fra både nord og sør.

Kollektivfeltene på E6 på strekningene Hvam –Tangerud i nord og Taraldrud–Klemetsrud i sør omgjøres til tungtrafikkfelt for buss og lastebil. Det er også aktuelt å etablere tungtrafikkfelt på E18 fra Asker mot Sandvika etter sommerferien. Det vil være tillatt for taxi, men ikke for motorsykkel.

– Nå forventer vi at dere straks retter opp i arbeidsulykken ved å være minst like raske med enten å sette opp underskilt som tillater motorsykkel, eller ved endre forskriftene slik at motorsykler automatisk har tilgang til tungtrafikkfelt, sier Lind.

Kritikk fra flere hold

Også andre aktører er skeptiske til ordningen.

– Det er en ufattelig uklok løsning det de nå velger; å prioritere forurensende tungtransport i stedet for elektriske varebiler, lastebiler og samkjørende elbilister, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

NAF mener heller ikke at den valgte løsningen kommer til å løse køproblemene i området.

– Folk opplever trafikkinfarkt og Statens vegvesen starter med et tiltak som er som å gi en hjertepasient en kald klut. Det er frustrerende å se at de først gjør tiltak på E6, der køproblemene er minst, har pressesjef Ingunn Handagard i NAF tidligere uttalt.

Powered by Labrador CMS