Denne typen skilt dukket opp rundt om i Oslo flere steder torsdag.Foto: Steven Alexander
Har du sett et av disse skiltene i byen – hyller de som la vekk tiggerkoppen til fordel for arbeid
Forlatte «tiggerskilt» med uttrykt takknemlighet for å ha fått jobb har vært å se flere steder rundt om i hovedstadens gater. Budskapet er spesielt – og et reklamebyrå som står bak, som en hyllest til =Oslo.
La du merke til et eller flere pappskilt med håndskrevet
budskap i hovedstaden torsdag, var du neppe alene om det. Med ulike påskrifter som hadde til felles at
avsenderen ga uttrykk for takknemlighet for å ha fått jobb, var disse plassert ut
flere steder.
«Takk til deg som pleide å smile til meg. Jeg har fått jobb!»,
«Takk for at du pleide å gi meg en kaffe. Jeg har fått jobb! Nå kan jeg kjøpe
deg en kaffe» og «Takk til den som så meg. Jeg har fått jobb!» var noe av det
som sto å lese.
Til felles hadde de forlatte «tiggerskiltene» at de hadde =Oslo
sin «signatur» – og var del av en reklamekampanje, gitt gratis til =Oslo/Erlik
av reklamebyrået Schjærven.
– De kom til oss med en skisse til en kampanje som passet
veldig bra til det vi driver med. Skiltene skal fortelle om den reisen veldig
mange av våre selgere har hatt – fra å være passive mottakere av hjelp og almisser til
å kunne forsørge seg selv med jobb som magasinselgere, forklarer daglig leder
og ansvarlig redaktør for =Oslo/Erlik, Erlend Paxal, til VårtOslo.
– Viktig å hedre jobben de gjør
Annonse
– Vi håper dette fanget oppmerksomheten til kundene, gir dem
en takk og signaliserer hvem vi er til for, legger Paxal til.
Han understreker at
en slik reklamekampanje ikke er noe de selv vanligvis hadde hatt ressurser til
å bruke penger på, og at de setter pris på muligheten til å løfte frem arbeidet =Oslo/Erlik gjør.
Paxal er ikke bekymret for at noen skal «føle seg lurt» av at det
ikke var faktiske selgere som sto bak pappskiltene i gatebildet.
– I så fall er det en misforståelse. Disse skiltene symboliserer
som sagt reisen fra folk som har gått fra å tigge til å få seg en jobb hos oss.
Det er viktig for oss å hedre den jobben de gjør, som er nettopp det – en jobb,
utdyper han.
En jobb som stadig blir mer aktuell for flere, ifølge Paxal.
– Vi er et tilbud med plass til flere. I disse tider er det
også ekstra aktuelt ettersom vi ser at flere og flere strever og køene til matutdelingsstasjonene vokser. Selgergruppa hos
oss er ganske mangfoldig, men våre selgere har til felles at de sliter med arbeid og økonomi
og ikke får endene til å møtes. De ser vi flere av i dag enn på lenge,
konstaterer han.
Mer sammensatt gruppe selgere
Konkrete tall på økningen har den daglige lederen og ansvarlige
redaktøren ikke, men han forteller at han tydelig har merket et skifte over flere
år der gruppen av gatemagasinselgere har blitt mer sammensatt med folk fra flere
bakgrunner enn det den var før.
Totalt siden oppstarten i 2005, har det vært 1900
registrerte selgere.
Formålet da =Oslo/Erlik ble lansert i 2005, var å gi de som lever
livet på gaten et mer verdig alternativ til tigging, småkriminalitet og prostitusjon.
Nesten tjue år senere, er intensjonen fortsatt den samme – at ved å kjøpe et blad og
selge det videre, kan gatemagasinselgerne med fortjeneste skape sin egen jobb og
slippe å «stå med lua i hånda».
Akkurat det håper Paxal at kampanjen bidrar til å minne om –
det samme gjør de som tok initiativ til og står bak selve «stuntet», nemlig
Schjærven.
– Gir verdi
– Kampanjen
baserer seg på en installasjon i gjennomgangen mellom Oslo City og Oslo S, med
digitale skjermer og en adshel satt opp kun for oss. Skiltene rundt om i byen
er for å minne på folk i bevegelse at å se =Oslo selgerne gir verdi, forteller teamet
bak i reklamebyrået til VårtOslo, med prosjektleder Hedda Ask Haugland i front, som opplyser at utendørsreklameselskapet JCDeaux lånte ut sine flater.
– Vi tilbringer
mye tid rundt om i byen for å bli inspirert til ulike prosjekter – og
noe vi ofte møter på er =Oslo-selgere. Vi slår ofte av en prat og kjøper
magasin når vi kan. Disse møtene og pratene ga oss underlaget og inspirasjon
til å komme på en idé for å løfte verdien og hvilken påvirkning =Oslo gjør for
folk som selger magasinene, utdyper de.
– Det er mange
ulike grunner til at de selger =Oslo, men likevel har de en felles følelse
av at jobben de gjør er med på å gi dem verdighet, fortsetter Schjærven-teamet
som understreker at mange =Oslo-selgere ikke nødvendigvis hadde vært tiggere,
men at det for noen hadde vært et alternativ å tigge.
Om noen skulle
stusse på at det er et reklamebyrå, og ikke selgerne selv, som står bak skiltene,
sier reklamebyrået selv følgende til:
– Hovedgrunnen til
at de ikke har skrevet på plakatene selv, er at juleboken nettopp har blitt
sluppet, og dette er en hektisk periode for alle i =Oslo. Derfor ville
vi la =Oslo-selgerne fokusere på jobben sin, og så kunne vi tegne på
skiltene. Budskapet er utformet i samarbeid med =Oslo og skal representere
det selgerne føler.
At det er travle
tider, kan den daglige lederen og ansvarlige redaktøren bekrefte.
– Hver dag har vi
et sted mellom 40 og 80 selgere ute. Ikke alle jobber hver dag, men noen jobber
oftere enn de pleier. Dette er definitivt den tiden på året med høyest aktivitet
hos oss. Selgerne får på den måten mulighet til å legge seg opp litt ekstra
penger som er kjærkommet før jul og januar som vi av erfaring vet at er den
tyngste måneden for mange, sier Paxal.
God mottakelse prisøkning til tross
– For første gang
på ti år har vi måttet øke prisen på juleboken, slik at den for kunden nå koster tre hundre
kroner. Dette har vi gjort både på grunn av økte kostander og rett og slett fordi det er nødvendig for selger. Vi
har vært litt bekymret for å justere opp prisen, særlig siden betalingen til en
viss grad er kontantbasert. Slik sett har produktene våre egentlig bare blitt billigere år for år, men i år måtte en prisjustering til, sier Paxal.
Det viste seg imidlertid ikke å være noen grunn til bekymring.
– Mottakelsen har vært over all forventning, og
juleboken har blitt tatt veldig godt imot i år også, prisøkningen til tross, sier Paxal, som nå forventer å selge et
sted mellom 40.000 og 50.000 eksemplarer i Oslo.
– Som tidligere, har juleboken små og lange historier. Vi
har involvert anerkjente forfattere og illustratører i tillegg til at en god
del av våre egne selgere har med bidrag i boken, forteller Paxal.
Bokens tema er
i år reise, passende nok – den nylige reklamekampanjen som belyser reisen til de som har byttet ut tiggerkopp med gatemagasiner, tatt i betraktning.