Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) klipper snora og markerer at danskebåtene på Vippetangen heretter har landstrøm. Til venstre næringsbyråd Kjetil Lund (Ap), og til høyre for Johansen står miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) med havnedirektør Ingvar M. Mathisen ytterst til høyre i bildet. Foto: Hans Magnus Borge
Åpnet landstrøm for danskebåten på Vippetangen. Kutter store mengder CO2-utslipp i Oslo
Nå er det slutt på forurensende CO2-utslipp og skadelig NOx fra danskebåtene når de ligger til kai. I dag fikk fergene landstrøm, og det tilsvarer en reduksjon som om over 1.000 biler ble fjernet med et trylleslag fra Oslos gater.
— Det er en skikkelig god nyhet for alle som sliter med konsekvensen av dårlig byluft i Oslo. Nå slipper vi at fergene går på tomgang når de ligger til kai, sier byråden for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG).
— Dette er vinn-vinn for byen og for fergene som får billigere strøm, mener miljøbyråden.
NOx (NO2 og NO) er gasser som oppstår når motorer forbrenner drivstoff. Høye konsentrasjoner av NO2 er helsefarlig.
CO2 (karbondioksid) dannes ved forbrenning av fossilt brensel som diesel og bensin. Deler av industrien og transportsektoren slipper ut så store mengder CO2 i atmosfæren at det medfører klimaendringer.
Fra før av går Kiel-ferga på Hjortneskaia på landstrøm. Men anlegget og fergene som går til Danmark fra Vippetangen ble åpnet i dag. En av årsakene har vært at fergeselskapet har måttet bygge om gamle båter til å ta i mot landstrøm.
Annonse
Passasjerefergene har enormt behov for strøm før de legger ut fjorden i retning Danmark. Frem til nå har derfor de enorme skipsmotorene gått på tomgang for å lade strømaggregatene ombord. Tomgangen har ført til store utslipp av CO2 og NOx i Oslo.
Men den tiden er slutt. Nå kan alle utenlandsfergene som går fast fra Oslo havn benytte landstrøm.
Den offisielle åpningen på Vippetangen i dag ble foretatt av byrådsleder Raymond Johansen (Ap), byråd for næring og eierskap Kjetil Lund (Ap), byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG) og havnedirektør Ingvar M. Mathisen. I tillegg var samferdselsministerens statssekretær, Tommy Skjervold (Frp), med på åpningen.
Sistnevnte har for tiden permisjon fra Oslo bystyre for å være statssekretær. Det samme bystyret som i 2016 vedtok Klima- og energistrategien. Om satsingen i Oslo havn heter det at landstrøm og andre miljøtiltak skal redusere utslippene fra havneaktiviteten i Oslo med minst 50 prosent innen 2030.
Men det er fortsatt et stykke unna klimaambisjonen om å bli verdens første nullutslippsby. Fortsatt er det ikke krav til at besøkende cruiseskip skal kobles til landstrøm i Oslo. Et forslag Høyre og Venstre forøvrig forsøkte å få gjennom i bystyret før jul, men ble nedstemt av de rødgrønne flertallspartiene.
— Danskebåten har en helt spesiell plass i hjertet til oss nordmenn. Det gleder meg derfor stort at den nå blir litt mer miljøvennlig, og at det nå blir enda deiligere å være norsk… i alle fall på Vippetangen. Nå håper jeg denne fine løsningen også raskt kommer opp i København, sier miljøbyråd Berg.