Antiteateret Even Torgan og Eili Harboe
Antiteaterets Even Torgan og Eili Harboe øver mens Thor-André Walløe følger med bak en laptop. Harboe er kjent fra filmer som Kompani Orheim og Thelma. Foto: Thor Langfeldt

Antiteateret på Grünerløkka: — Vi skal være aktuelle og gjerne tabubelagte

Antiteateret har noen uvanlige regler. De skal aldri lage teater kun for teaterinteresserte. Og forestillingen skal aldri vare lenger enn halvannen time.

Antiteateret er ett av få teaterkompanier i Oslo som har ungdom og unge voksne som eneste målgruppe. Utgangspunktet er å skape teater for målgruppen 16-30 år.

Men ikke uten noen ganske oppsiktsvekkende regler: Stykkene skal være relevante for samfunnet publikum lever i. Med det menes blant annet at handling legges til Oslo. Det skal heller aldri være forestillinger over halvannen time, og regler er til for å brytes, skriver ensemblet på sin Facebook-side.

— Handlingen legges til Oslo

— Vi prøver å sette opp stykker som er aktuelle og gjerne litt tabubelagte. Handlingen skal være lagt til Oslo, sier grunnlegger og skuespiller Even Torgan.

Stykkene skal få en til å tenke på seg selv og samfunnet man lever i, og har visse dogmer som skal gjøre teater mer tilgjengelig for folk flest, men spesielt de under 30, mener Antiteateret.

Karoline Husjord og Even Torgan
— Vi prøver å sette opp stykker som er aktuelle og gjerne litt tabubelagte. Handlingen skal være lagt til Oslo, sier grunnlegger og skuespiller Even Torgan sammen med regissør Karoline Husjord. Foto: Thor Langfeldt

— Antiteateret er et teater jeg startet opp med noen venner av meg. Vi ble kjent på Romerike folkehøgskole. Vi så mye teater, men fant ut at vi ville lage ting selv fordi det var så mye som ikke appellerte til oss. Så har ballen rullet, forteller Torgan.

I 2018 vant Antiteateret gratisavisen Natt&Dags «Oslopris»for forestillingen «Det går bra», og de ble nominert til Heddaprisen for årets ungdomsforestilling for «Nyanser av Gris», begge med blant andre Skam-skuespilleren Tarjei Sandvik Moe.

— Vi prøver å samle nye folk hver gang. Vi jobber med forskjellige skuespillere fra gang til gang og setter mest opp stykker vi har skrevet selv. Siden 2013 er det ganske mange forskjellige, unge skuespillere som har vært involvert, forteller regissør Karoline Husjord.

— Og det er derfor mange unge teaterglade ungdom som nå kjenner til oss. Når man er i teater ønsker man å ta en pause fra hverdagen, men samtidig få noen inntrykk som kan påvirke ens egen verdensforståelse, sier regissøren.

Fanget i en bunker

Nå er Antiteateret aktuelle med stykket «After the End». Publikum sitter i en sirkel rundt skuespillerne. Slik kommer publikum nær skuespillerne og handlingen i stykket.

— «After the End» er en historie hvor vi møter to personer som har overlevd et atomangrep og er fanget alene i en bunker. Relasjonen dem i mellom blir hovedfokuset, forklarer Karoline Husjord.

Karoline Husjord Antiteateret
— Når man er i teater ønsker man å ta en pause fra hverdagen, men samtidig få noen inntrykk som kan påvirke ens egen verdensforståelse, sier regissør Karoline Husjord. Foto: Thor Langfeldt

— Og så skjer det mye vi ikke kan fortelle om. Situasjoner som oppstår når to forskjellige mennesker har ulike mål og personligheter. Vi kan egentlig ikke si så mye. Men vi lover at det blir bra, supplerer Even Torgan.

— Det at vi ikke kan si så mye er noe av det som gjør det kult, fullfører regissør Husjord.

Antiteateret holder nå til i leide lokaler i Christies gate på Grünerløkka. Eller for å være helt korrekt – Dælenenga. Det midlertidige tilholdsstedet leier de av Teater Manu.

Kan dere fortelle litt om formatet og settingen dere går for?

— Vi prøver i hvert fall å unngå den tradisjonelle settingen der publikummet sitter samlet, ganske langt unna stykket, og heller få de nærmere det som skjer. Publikum skal kunne følge med på det som skjer og skjønne det, mener Torgan.

Les også: — Lambda er en varslet katastrofe, og det samme skjer med det nye Nasjonalmuseet

Regler er til for å brytes

— Jeg tror at mange som ser teater ikke henger med, ikke forstår, og at det er en kunstform som fort oppfattes som intern, sier Even Torgan.

— Ja, når det blir for intellektuelt og referansetungt, sier Karoline Husjord.

— Og så har vi en realistisk spillestil som gjør at vi ikke kan gjøre det her i Spektrum, for å si det sånn, sier Torgan.

— Dere har noen dogmer, har dere ikke det?

— Ja, vi har endret dem noen ganger, så jeg må nesten tenke litt. Jeg har blitt så vant til dogmene. Men ja, det er vel som følger: Stykkene skal være relevante til samfunnet vi lever i. De skal ikke vare i mer enn en og en halv time. Dessuten har vi som mål å belyse tabubelagte temaer. Vi skal heller ikke lage teater kun for teaterinteresserte. Og til slutt; regler er til for å brytes, forklarer Even Torgan.

Even Torgan Antiteateret
— Vi prøver å sette opp stykker som er aktuelle og gjerne litt tabubelagte. Handlingen skal være lagt til Oslo, sier grunnlegger og skuespiller Even Torgan. Foto: Thor Langfeldt

Så reglene er til for å brytes?

— Det er de. Vi hadde et dogme om at vi aldri skal bruke samtidsdans i stykkene våre. Det har jo blitt vanligere å vanligere. Men vi så oss nødt til å fjerne den siden så mange i kulturrådet driver med det, ler grunnleggeren av Antiteateret.

Hva er forskjellen på å jobbe ved klassisk institusjonsteater og Antiteateret?

— Forskjellen er vel i all hovedsak at vi alle er med fordi vi har lyst til å være med. Det er ikke kontraktsbasert, som det jo ofte er på institusjonsteater. Hvor det er flere stykker man ikke egentlig vil spille i, men som man må være med på fordi man får fast lønn, sier Torgan.

— Dét, og det at man har et større utvalg av teaterstykker å velge mellom. Det at vi selv velger hva vi setter opp, sier regissør Karoline Husjord.

* «After the End» er Antiteaterets 17. forestilling siden 2013. Det er skrevet av Dennis Kelly. Premieren er 27. mars og stykket settes opp 10 ganger.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer