Lenge har Kripos vært alene om å være politiets forlengede arm på nettet. Nå kommer politidistriktene etter. Etter å ha kjempet for et slikt prosjekt i flere år, kunne en stolt fagansvarlig ved Oslo politidistrikt, Anne Katrin Storsveen, for to uker siden åpne politiets nye nettpatrulje.
— Skal vi følge med i tiden og være vårt ansvar bevisst, kan vi ikke velge bort å være til stede på sosiale medier, selv om vi også skal møte folk på gata. Det er på nettet at mesteparten skjer. Du når ut til mange på kort tid, sier den nye fagansvarlige for nettpatruljen.
Lovbrudd allerede avdekket
I utgangspunktet skal nettpatruljen ikke være en enhet som avdekker eller etterforsker lovbrudd. Intensjonen er heller å være en kanal for å kommunisere med verden utenfor politihusets vegger. Samtidig skal nettpatruljen forsøke å bedre forståelsen for politiets rolle i samfunnet, ikke minst blant de barn og unge.
— Nettpatruljen skal i utgangspunktet virke forebyggende og bygge tillit. Ungdom og andre skal ikke være redde for å ta kontakt med spørsmål rundt det politiet driver med, sier Storsveen.
Annonse
Til tross for at enheten egentlig ikke driver med etterforskning eller har egne jurister, har den allerede avslørt datakriminalitet. Etter å ha blitt kontaktet på Messenger, kunne politifolk i nettpatruljen avsløre at det hadde foregått et datainnbrudd med tyveri av personlig informasjon og bilder. Personen bak datainnbruddet er identifisert og saken er overført til et politidistrikt utenfor Oslo.
Datainnbrudd er bare ett av problemene dagens ungdom møter på den store digitale landeveien. Alt fra stygge kommentarer og mobbing til forsøk på rekruttering til kriminelle miljøer eller seksuelle overgrep er farer som daglig lurer i cyberspace. Den fagansvarlige for nettpatruljen mener det er viktig å sende et signal om at politiet bryr seg.
— Jeg synes synd på dem som føler seg krenket eller mobbet. De skal vite at alle som kommer til oss når de føler seg utsatt for ulovligheter, blir tatt på alvor. Selv om nettpatruljen ikke kan etterforske alle henvendelser, skal de som tar kontakt vite at vi tar alt videre, påpeker Anne Katrin Storsveen.
Hun er likevel påpasselig med å poengtere at politiet ikke skal blande seg inn i ungdommers liv på Snapchat og Instagram, men vil være til stede kun for å informere.
— Vi skal ikke legge oss opp i folks liv, men kan komme med råd. Hvis noen gjør noe som kan bli straffbart, kan vi informere om dette. Dette er ikke noe forskjellig fra å være ute og snakke med folk på skoler eller andre steder. Også der gir vi råd og veiledning.
Stor interesse for nettpatruljen
Etter å ha vært operative i bare to uker og bare innenfor vanlig kontortid, merker Storsveen og kollegene stor interesse fra brukerne av sosiale medier. Patruljen har hittil slått best an på Instagram og Snapchat, men vokser også på mer tradisjonelle Facebook.
— Vi opplever at barn og unge der ute er nysgjerrige på oss og hva vi driver med. Vi får spørsmål om hva som er lovlig eller ulovlig, spørsmål om eget rulleblad til spørsmål om hvordan man kan bli politi, forteller Storsveen.
Hun forteller at mange unge ikke tør å oppsøke en politistasjon eller kanskje ikke vil oppdages av andre. Nettet kan dermed være et fint sted å møte politiet.
— Vi håper at dette kan sees på som et positivt tiltak fra politiet. Til nå har vi bare vært tilgjengelige på dagtid. Det vil vi snart gjøre noe med, og vi vil kunne kontaktes også på kveldstid. Så får tiden vise hvordan vi utvikler åpningstidene våre.
Oslo-politiet er første politidistrikt som oppretter en egen nettpatrulje. Etter hvert er det meningen at en slik patrulje skal finnes i alle politidistrikter.
— Det at vi er først ute kommer som et resultat av Oslo Sør-satsingen. I forbindelse med denne ble det ansatt mange nye forebyggere. Seks av disse gikk inn i arbeidet med nettpatruljen, forklarer Storsveen.
Du kan kontakte oslopolitiets nettpatrulje på Facebook, Instagram og Snapchat:nettpatoslo