Reketråleren Luna fra Oslo må betale kaileie både ved Rådhusbrygga og i hjemhavna ved Grønlikaia. Foto: Amalie Aune Bjerkem
Oslo Havn økte havneleie for fiskebåt med over 220 prosent. - Fullstendig hodeløst, mener Sp og Høyre
— Fiskerne selger kortreist mat med lavt klimaavtrykk, sier Sp-politiker Morten Edvardsen. Nå går Høyre og Sp i bystyret sammen og krever at byrådet får redusert fiskernes havneleie.
I 2017 betalte Oslo-tråleren Luna 13.400 kroner i havneleie til Oslo kommune. Nå er leia økt til 43.000 kroner, viser tall fra Indre Oslofjord fiskerlag.
Det er en økning på over 220 prosent siden 2017. I samme periode har antallet fiskebåter i Oslo gått fra 13 til 3 båter i år.
— Det er historieløst å behandle fiskerne på denne måten. Fiskebåtene som selger fisk på kaia er en del av bybildet, og har vært det i flere hundre år, sier Høyres nestleder i bystyret, Anne H. Rygg.
Annonse
Både Høyre-politiker Anne H. Rygg og Senterpartiets Morten Edvardsen er rystet over historien fiskerlagsleder GeirSolhaug fortalte i VårtOslo sist lørdag.
Kraftig økning i havneleie, restriksjoner som hindrer båter i å fiske i lovlig farvann og en svært uforutsigbar behandling fra både lokale og nasjonale myndigheter, er bare noen av forholdene Solhaug fortalte om.
— Det burde det ikke legges så mange vanskeligheter i veien for oss. I disse tider, hvor bærekraft, kortreist mat og mål om å få Norges befolkning til å konsumere mer sjømat er vi viktige, sier lederen av Indre Oslofjord fiskerlag.
Havneleie settes av det kommunale foretaket Oslo Havn. Som igjen har et politisk oppnevnt styre. Men både Høyre og Sp mener Ap/SV/MDG-byrådet kan sørge for at det kommunale foretaket reduserer havneleien.
— Byrådet må begynne med å få leien ned til 2017-nivå, og bør se til hvordan andre byer løser dette. Fiskerne er en viktig del av bybildet vårt, og det ville være en tragedie om båtene forsvant på grunn av hodeløs utprising, sier Anne H. Rygg til VårtOslo.
Tidligere hadde fiskebåtene fortøyningsplass ved Akerselva, men nå har de blitt flyttet til Grønlia. Ved Grønlia må de betale for fortøyningsplassen, noe som kommer i tillegg til prisen de må betale også for salgsplassen ved Rådhuskaia.
— Jeg forventer at Oslo Havn får en klar beskjed om at denne saken skal løses så raskt som mulig, sier nestlederen i Høyres bystyregruppe.
Senterpartiets Morten Edvardsen har løftet saken videre til Stortinget og fiskeripolitisk talsperson for Sp i nasjonalforsamlingen, Geir Iversen.
— Denne saken haster, så det enkleste er om byrådet raskt kommer med de løsningene som er mulig. Men Senterpartiet vil uansett foreslå i bystyret at havneleie tilbakeføres til 2017-nivå, og at det gis et treårig fritak for å gi kompensasjon for den brå økningen, sier Edvardsen.
— Dette vil gi Oslo-fiskerne en mulighet til å reetablere seg. Ingen kommuner i landet er i nærheten av å ha sånne priser som Oslo opererer med, sier Senterpartiets vararepresentant i bystyret.
Oslo Havn opererer med et litt annet regnestykke enn det Indre Oslofjord fiskerlag presenterer. Trafikkdirektør Einar Marthinussen erkjenner likevel at havnleien ble økt for brått og for mye i 2017.
— Vi ser i ettertid at for enkelte av fiskerne slo dette veldig hardt ut, sier Marthinussen til VårtOslo.
Men det kommunale foretaket forsvarer likevel at fiskerne må betale for leie av både salgsplass ved Rådhuskaia og havneplassen ved Grønlikaia. Selv om et titalls av Oslos fiskebåter har forsvunnet siden leieordningen ble endret og økt av Oslo Havn i 2017.
— I 2017 ønsket Oslo Havn å gå igjennom prisene for kaiplass i indre by. Det er et stort press for å få tilgang der. Vi tenkte ikke primært på fiskerne den gangen, men på sight-seeing og charterbåtene som legger til ved Rådhuskaia, sier trafikkdirektør Einar Marthinussen.
Høyres Anne H. Rygg stiller seg uforstående til hvordan Oslo Havns leieøkninger kunne pålegges fiskerne.
— Fiskerne avkreves nå to plutselig havneleier, en der de selger fisk noen timer på morgenen, og en der de ligger over natten. Tidligere har man hatt en forståelse for at båten bare kan bruke en plass av gangen. Og at det bare betales en leie, sier Rygg.
— Det rødgrønne byrådet sier jo at vi alle må spise mindre kjøtt, sier Sp-politiker Morten Edvardsen.
— Nå har vi jo tilgang til kortreist og sunn sjømat fra brygga rett utenfor Rådhuset. Fra lokale arbeidsplasser. Sett fra et miljøperspektiv kan det jo ikke egentlig bli bedre. Men når antallet fiskebåter i Oslo har gått fra 13 til 3 båter på få år må det gjøres noe raskt, sier Edvardsen.
— Vises frem til prominente gjester
— Dette er lokale arbeidsplasser byen trenger. Selv om det ikke er så mange arbeidsplasser, så er jo sjømat en næring med potensiale. Også i Oslo dersom vi legger til rette for det, sier Edvardsen.
— Vi er mikroskopiske i nasjonal sammenheng, men det er gjerne vi som blir vist fram til prominente utenlandske gjester, sier Indre Oslofjord fiskerlags leder, Geir Solhaug.
— Da står gjerne fiskeriministeren her på kaia og piller nyfiskede reker med en høytstående utenlands delegasjon, mens han forklarer om norsk fiskeripolitikk, forteller Solhaug, mens han myser mot den lave februarsola over fjorden.