— Kirkens SOS har rutiner for å avdekke selvmordsrisiko. Ofte er det å snakke om selvmordstankene lindrende og reduserer risikoen, sier Anne Bye Sandal ved Oslos-senteret i Kirkens SOS.

Kirkens SOS i Oslo: De frivillige har jobbet 1356 timer i løpet av jula

Fra hjemmekontor over hele byen har de frivillige i Kirkens SOS hatt samtaler med mennesker i krise. En sjettedel av telefonene har handlet om selvmord. Det er et uvanlig høyt tall, sier organisasjonen.

Publisert

(Saken er rettet 16.40 med korrigert tall for antall timer frivillige har jobbet.)

Statistikk fra Kirkens SOS viser at 15,7 prosent av telefonsamtalene og cirka 50 prosent av chatsamtalene fra 23. til 28. desember har handlet om selvmord. I denne perioden besvarte Kirkens SOS' frivillige på de elleve kontorene Norge hele 2885 henvendelser. Det tilsvarer 481 samtaler hvert døgn, eller 20 hver time.

Anne Bye Sandal er nestleder og kommunikasjonsansvarlig i Kirkens SOS i Oslo, og skryter av de frivillige i hovedstaden i julehøytida.

18 ukesverk i Oslo

— De siste to ukene har vi hatt frivillige på 226 vakter i Oslo. Hver vakt er i gjennomsnitt seks timer lang, så våre frivillige har jobbet 1356 timer, som tilsvarer 18 ukesverk på to uker. Vi har hatt full bemanning døgnet rundt, hverdager og helligdager, sier Sandal.

Hun sier det er mange som ringer fra Oslo, men Kirkens SOS fører ingen statistikk over hvor samtalene kommer fra. Tjenesten er helt anonym, og det er ikke mulig for dem å se hvem som ringer eller hvor de ringer fra.

— Det er rundt 250 frivillige tilknyttet Oslo-senteret, og vi har rekruttert en del flere det siste året enn vi normalt gjør, sier Sandal.

På hjemmekontor, men sammen med kollegaer

I motsetning til mye av frivilligheten ellers, har hjelpetelefonene kunnet legge om tjenesten og ha frivillige i sving fra hjemmekontor når smittesituasjonen har krevd det.

— Vi la tidlig om til digitale vaktrom. Mange frivillige sitter hjemme, men har alltid rundt kollegaer tilgjengelig i det digitale vaktrommet på Teams. Det er veldig viktig at man ikke blir sittende alene med vanskelige samtaler, forteller hun.

Kirkens SOS er en selvmordsforebyggende krisetjeneste i vid forstand, forklarer Sandal.

— Alle kan ringe inn å snakke om vonde følelser og tanker, du trenger ikke å ha selvmordstanker for å ringe oss. Vi har mange som ringer ofte. Den identitetsbekreftelsen som ligger i disse samtalene er selvmordsforbyggende i videste forstand, forklarer Sandal.

Statistikken som viser at 15,7 prosent av telefonsamtalene fra 23. til 28. desember har handlet om selvmord, likner tallene for samme periode i 2019. Dette året noterte krisetjenesten en markant økning av selvmordssamtaler. Andelen har med andre ord holdt seg høy også i år.

Andelen blant unge som deler selvmordstanker på SOSchat.no, Kirkens SOS' chat-tjeneste, er nærmere 50 prosent.

Digitalt vaktrom er viktig

De frivilliges digitale vaktrommet på Teams er viktig når frivillige trenger debrief etter vanskelige samtaler, eller om de trenger assistanse i de tilfellene det er aktuelt å kontakte ambulanse ved akutt selvmordsfare.

— Kirkens SOS har rutiner for å avdekke selvmordsrisiko. Ofte er det å snakke om selvmordstankene lindrende og reduserer risikoen. Men vi varsler ambulansepersonell ved akutt selvmordsfare når de som kontakter oss gir oss informasjon som gjør det mulig å tilkalle hjelp, sier Sandal.

Råd hvis du kjenner noen som sliter

Sandals råd til pårørende, venner og kjente som er bekymret for en de kjenner:

— Spør om vedkommende har selvmordstanker. Det er mange myter rundt selvmord som hindrer oss fra å spørre, og mange er redde for å få et svar som de ikke vet hvordan de skal hpndtere. Da er det viktig å tenke at du først og fremst skal stille opp som en venn og for å prate, du skal ikke prøve å løse problemet eller ta ansvar. Det er nettopp det at noen spør og bryr seg og tør å stille det spørsmålet som hjelper. Det å snakke om det og å lytte er som oftest mye viktigere enn å gjøre noe konkret.

— Fine menneskemøter også

Anne Bye Sandal i Oslo forteller at mange frivillige gjerne vil ha vakter i jula. Det er ikke bare for å gjøre noe for andre, forklarer hun. Frivillige hos Kirkens SOS forteller at de har mange fine samtaler som også gir dem gode opplevelser.

— Folk spør ofte våre frivillige hvordan de orker denne jobben. Svaret er alt man får tilbake i form av fine menneskemøter og nære samtaler. Jeg har hatt nærmere samtaler med mennesker jeg ikke aner hvem er enn det jeg har hatt med noen av mine egne. Det kan bli veldig fortrolig og veldig fint, forteller Sandal.

Fikk ekstra penger før jul

Kirkens SOS i Oslo får kommunal støtte på 1,2 millioner i 2022, og rett før jul fikk de en engangsbevilning på 60 000 kroner for å kunne ha forsterket beredskap gjennom juleferien,

— Vi er selvfølgelig veldig glad for støtten fra kommunen. Ekstrabevilgningen før jul hadde vi ikke engang søkt om. De midlene kom virkelig godt med. Det gjorde det mulig å administrere bemanningen med frivillige så vi fikk maksimalt belegg på telefonen og chat.

Folk som ringer inn snakker om ensomhet, relasjonsproblemer og depresjon. Mange av dem som skriver med oss er yngre og tematikken er ofte spiseforstyrrelser, selvskading eller overgrep.

Mer ensomhet i Oslo

— Har dere inntrykk av at det er vanskeligere eller enklere å kjenne på vonde følelser og ensomhet i en storby som Oslo?

— Det blir litt synsing, men vi har en følelse av at det nok er mer ensomhet. Det er flere aleneboere i byene og flere studenter. I løpet av pandemien har studentene blitt en ny gruppe som har tatt kontakt. Det skjer mye oftere enn tidligere. Studentene flytter til nye byer, har ikke nettverk og blir sittende alene på hybler på grunn av koronarestriksjoner.

Også i jula ser Kirkens SOS at mange er alene på grunn av restriksjonene, og mange kjenner på ekstra stor ensomhetsfølelse fordi de er den ene som det ikke blir plass til.

— Man er ikke i noens indre kjerne. Den har våre frivillige hørt mange ganger denne jula også, sier Sandal.

Powered by Labrador CMS