Christine Aspelund har fått i oppdrag å lage en skulptur av Anna Rogstad som skal stå utenfor Stortinget.Foto: Niklas Hart.
Hun skal lage skulpturen utenfor Stortinget
Den norske billedhoggeren Christine Asplund vant konkurransen om å lage en skulptur som hedrer Anna Rogstad, den første kvinnen som møtte på Stortinget.
Av totalt 51 kunstnere som meldte sin interesse for oppdraget, ble seks invitert til en lukket konkurranse. Juryen har nå bestemt seg for forslaget til Christine Aspelund.
– Det er et stort og ærefullt oppdrag. Og det finnes ingen mer sentral plass i Norge enn Eidsvolls plass, sier Christine Aspelund.
I dag står fem menn og ingen kvinner på sokkel på Eidsvolls plass. Skulpturen er en del av markeringen av at det er hundre år siden første kvinne, Karen Platou, fikk fast plass som stortingsrepresentant. Rogstad var vararepresentant allerede fra 1911.
– Får som fortjent
Annonse
– Jeg er dypt takknemlig for den jobben Anna Rogstad gjorde, og nå gir vi henne den plassen hun fortjener. Rogstad har bidratt til store samfunnsendringer. Dagens storting er det mest likestilte noen gang, og hennes rolle i den utviklingen er betydningsfull, sier stortingspresident og jurymedlem Eva Kristin Hansen.
– Vi er trygge på at Asplunds skulptur vil vise frem Anna Rogstad som den pioneren hun var, samtidig som den har et uttrykk som gjør den relevant i dag, sier juryleder Tone Wilhelmsen Trøen.
Skulpturen vil bli hugget i larvikitt og vil presentere Anna Rogstad i stilisert helfigur på sokkel, med en tom sokkel ved siden av henne.
– Med en kvadratisk sokkel på omtrent én kvadratmeter og en høyde på nærmere fire meter, vil skulpturen få et søyleaktig preg. Anna Rogstad står jo nettopp som en søyle i historien, forklarer Aspelund.
En tom sokkel
Hun sier videre at det tomme platået ved siden av Rogstad er tilgjengelig for hvem som helst, og representerer arven etter Rogstad, som kjempet for at alle myndige statsborgere skulle ha lik rett til å la sin stemme bli hørt.
– Denne tomme sokkelen kan altså tas i bruk av publikum, sier Aspelund.
Seniorkurator Trude Schjelderup Iversen i KORO er kunstfaglig rådgiver for juryen, og innstilte selv Aspelund som vinner.
– Hun klarer å modernisere hedringsskulpturen, og jeg synes Aspelunds skulpturforslag tar en suveren og selvfølgelig plass, samtidig som hun signaliserer at jobben for likestilling ikke er over, sier seniorkuratoren.